Wpadnij w hibernację - przygotuj się do nadchodzącego sezonu - część 1

Idealnym momentem na kompleksowe sprawdzenie wyposażenia kosiarek, kosiarek samojezdnych i innych zmotoryzowanych pomocy ogrodniczych jest przygotowanie maszyn do zimy. Mało kto wie lepiej niż Wolfgang Gerlach, na co należy zwrócić uwagę podczas tego procesu. Ten wykwalifikowany mechanik od 35 lat pracuje u producenta kosiarek do wysokiej trawy AS-Motor w Bühlertann.

W małej serii podsumowujemy obszerną wiedzę tego specjalisty od silników na temat przeglądów zimowych. W pierwszej części omówimy podstawowe elementy, na które należy zwrócić uwagę, a następnie zajmiemy się szczegółami dotyczącymi nadwozia, ramy i decku kosiarek.

Korzyści z przeglądu zimowego

Kompleksowa kontrola sprzętu przed odstawieniem maszyn na zimę pozwala upiec trzy pieczenie na jednym ogniu. Po pierwsze, maszyny są odpowiednio oczyszczone i trwale zakonserwowane; po drugie, dzięki sprawdzeniu funkcji można wykryć błędy. Po trzecie, pokazuje, gdzie istnieje potrzeba podjęcia działań lub wykonania naprawy przez specjalistę. Głównym celem jest zapewnienie, aby zmotoryzowane maszyny pomocnicze były sprawne i gotowe do użycia następnej wiosny. Ważnym czynnikiem jest również bezpieczeństwo pracy. Ostrza i bijaki są narażone na ciągłe duże obciążenia i zużycie. Przy prędkościach ostrzy przekraczających czasami 200 km/h wszystko musi być w doskonałym stanie. Kontrola wyposażenia przyczynia się do wydłużenia okresu użytkowania maszyny i zwiększenia jej wartości.

Nasz ekspert od silników: Wolfgang Gerlach od 35 lat pracuje w AS-Motor jako mechanik testowy przy budowie prototypów i na stanowisku testowym silników.

Zanim zaczniemy

Każdy przegląd rozpoczyna się od podjęcia niezbędnych środków ostrożności. Na przykład przed wykonaniem jakichkolwiek czynności należy wyeliminować możliwość przypadkowego uruchomienia maszyny. Z tego powodu w kosiarkach elektrycznych należy odłączyć główne wtyczki. W przypadku maszyn zasilanych akumulatorem należy wyjąć akumulatory i, w razie potrzeby, włączyć wyłącznik lub wyjąć klucz bezpieczeństwa. W przypadku maszyn silnikowych z rozruchem linkowym należy wyjąć złącze świecy zapłonowej. W przypadku kosiarek samojezdnych przed rozpoczęciem prac przy maszynie należy wyjąć kluczyk ze stacyjki i, jeśli to możliwe, odłączyć akumulator. Należy zamknąć krany z paliwem i zapewnić wentylację zbiornika. Zasadniczo należy zapewnić dobrą wentylację, a maszyna musi stać w bezpiecznym miejscu. Upewnij się, że w pobliżu nie ma źródeł zapłonu i noś rękawice odporne na przecięcia.

Niektóre środki ostrożności

Świeży połysk i dobre nasmarowanie

Aby oczyścić korpus i ramę, należy najpierw zmieść luźny brud, kurz, liście i gałęzie za pomocą szczotki ręcznej. Uporczywe zabrudzenia można usunąć za pomocą wilgotnej szmatki i delikatnego środka czyszczącego. Ekspert z AS-Motor zwraca uwagę, że rozkładająca się, wilgotna trawa i liście są szczególnie żrące dla metali i powierzchni. Dlatego należy zwracać uwagę na zgniłe gniazda w narożnikach i kątach maszyny. Karoserię można czyścić szczególnie delikatnie i skutecznie za pomocą sprężonego powietrza. Nie zalecamy stosowania myjek wysokociśnieniowych, które odtłuszczają delikatne łożyska i podzespoły. Dodatki czyszczące bywają szczególnie żrące. Zamiast tego można użyć bieżącej wody z węża. Należy jednak również unikać części wrażliwych i elektrycznych oraz nie kierować strumienia wody na łożyska.

Cięgna Bowdena i ich powłoki zewnętrzne można sprawdzić podczas czyszczenia nadwozia. Ślady otarć, zagięcia, obicia i przerwane sploty utrudniają prawidłowe działanie. Dalsze uszkodzenia mogą powstać na przykład wtedy, gdy sprzęgło nie rozłącza prawidłowo skrzyni biegów. Z tego powodu należy sprawdzić ruch linek i mocowań końcowych. Do smarowania cięgien Bowdena najlepiej używać smaru silikonowego. W przeciwieństwie do olejów i smarów silikon nie ulega żywicowaniu i przywiera do niego mniej zanieczyszczeń.

Po oczyszczeniu wszystkie przeguby, zawiasy i dźwignie sterujące można teraz nasmarować wielofunkcyjnym olejem niezawierającym żywicy. Należy pamiętać, że żaden smar, olej ani wosk nie może dostać się na pasy napędowe lub klinowe, koła pasowe, okładziny hamulcowe ani suche sprzęgła.

Wszystko, co jest potrzebne do przeglądu zimowego

Do linek Bowdena stosuje się silikon w sprayu, ponieważ nie przywiera i nie ulega żywicowaniu

Czysta kosiarka

Aby zapewnić prawidłowe czyszczenie, kosiarki muszą być przygotowane, złożone lub przechylone na bok. Nie stanowi to problemu w przypadku kosiarek elektrycznych lub akumulatorowych, które mogą być ustawione na dowolnej stronie, ponieważ nie mają oleju w silniku. W przypadku silników spalinowych należy postępować w następujący sposób: Zamknij kranik paliwa i odpowietrznik zbiornika paliwa. Jeżeli korek zbiornika paliwa jest nieszczelny, należy wcześniej spuścić paliwo. Po wyjęciu filtra powietrza kosiarkę można postawić na boku. Należy pamiętać, że w silnikach czterosuwowych obudowa filtra powietrza musi zawsze znajdować się na górze, gdy kosiarka jest złożona, tzn. nad skrzynią korbową. W przeciwnym razie olej silnikowy dostanie się do obudowy filtra powietrza i zanieczyści przewód wlotowy oraz filtr powietrza.

Do bezpiecznego przechylania kosiarki samojezdnej można wykorzystać stojaki serwisowe. Są one dostępne u wyspecjalizowanych dealerów. W przeciwnym razie maszynę można ustawić na rampach, aby umożliwić jej dostęp od dołu. Zabezpiecz kosiarkę samojezdną, aby się nie stoczyła i nie przewróciła.

Teraz możesz przystąpić do czyszczenia decku kosiarki. Zwróć uwagę na ostre narzędzia tnące. Istnieje ryzyko skaleczenia. Kosiarki i maski do koszenia najlepiej czyścić bezpośrednio po ostatnim użyciu, ponieważ przylegające do nich resztki trawy są jeszcze wilgotne. Do skrobania należy używać narzędzi wykonanych z drewna lub plastiku, aby niepotrzebnie nie uszkodzić pokrytych nimi powierzchni.

Chociaż nie zaleca się stosowania myjki wysokociśnieniowej, może ona znacznie ułatwić pracę podczas czyszczenia decku kosiarki. W tym przypadku należy jednak bezwzględnie przestrzegać poniższych zaleceń: Używaj jej tylko do czyszczenia metalowych lub aluminiowych powierzchni na spodzie obudowy kosiarki i nie stosuj żadnych dodatków czyszczących. Podczas pracy z myjką ciśnieniową należy unikać łożysk ostrzy, wału korbowego i sprzęgła ostrzy oraz zachować odległość dyszy 20-30 cm. Po myciu na mokro korzystne jest uruchomienie maszyny na krótki czas. Resztki wody spłyną z ruchomych części lub zostaną wyparte przez strumień powietrza.

Aby oczyścić kosiarkę, należy ją odwrócić lub ustawić na boku. Szczególne środki ostrożności są wymagane w przypadku urządzeń z silnikami spalinowymi.

Czy ostrza są nadal sprawne?

Po czyszczeniu należy sprawdzić stan ostrzy. Należy odpowiedzieć na kilka pytań: Czy są jakieś pęknięcia, deformacje lub uszkodzenia? Czy ostrza są ostre czy wymagają naostrzenia? Czy zużycie ostrzy osiągnęło już minimalny poziom? Czy śruby blokujące są poluzowane lub zużyte? Czy wszystkie osłony bezpieczeństwa lub osłony wyrzutowe są nienaruszone?

Jeżeli podczas kontroli systemu ostrzy i ich osłon zostaną wykryte jakiekolwiek nieprawidłowości, należy zlecić wykonanie niezbędnych napraw w specjalistycznym warsztacie. Niesprawne systemy brzeszczotów stanowią duże zagrożenie dla użytkowników i przechodniów. Dlatego naprawy ostrzy mogą być wykonywane wyłącznie przez specjalistę. Nawet podczas zwykłego ostrzenia ostrzy i noży należy sprawdzić, czy nie występują zakłócenia równowagi. Bez specjalnych narzędzi wibracje mogą trwale uszkodzić maszynę.

Dobra ochrona przez zimną porę roku

Po oczyszczeniu i sprawdzeniu noży deck kosiarki i noże są konserwowane od spodu i chronione przed korozją w okresie zimowym. W tym celu należy użyć wosku lub środków pielęgnacyjnych na bazie oleju. Ekspert AS-Motor zwraca uwagę, że żadna powłoka powierzchniowa, czy to farba, powłoka proszkowa czy ocynkowanie, nie będzie trwała w przypadku agregatu koszącego. Te powłoki powierzchniowe nie są w stanie sprostać wzburzonym kamieniom i piaskowi, agresywnym cieczom roślinnym i stałej wilgoci. Niewielka rdza i korozja są więc zjawiskiem normalnym. Podczas regularnej eksploatacji nie ma to większego znaczenia dla trwałości. Dopiero długotrwałe przechowywanie w zanieczyszczonym stanie powoduje rdzewienie blachy stalowej. Z tego powodu przed pozostawieniem maszyny na zimę należy przeprowadzić główne coroczne czyszczenie.