Trudna rzeczywistość - zawieszenie fotela w kosiarkach samojezdnych i traktorkach do trawy

Ogrzewanie, podparcie lędźwiowe, regulowane poduszki boczne, funkcja masażu i wbudowana wentylacja – w ciągu ostatnich 20 lat w technologii foteli samochodowych zaszło wiele zmian. Wzrost komfortu siedzenia jest początkowo niewidoczny, ale staje się zauważalny po przejechaniu 300 kilometrów. Mobilność zamiast sztywności, luz zamiast napięcia, a przede wszystkim świeżość zamiast bezruchu. Różnica jest jeszcze widoczna, szczególnie dla starszych, dzięki siedzeniom VW Golfa II i Opla Kadetta.

Komfort siedzenia dotarł również do sektora rolniczego. Obecnie nowoczesne ciągniki i ciągniki do holowania oferują wysoki komfort siedzenia w standardzie. Najwyższe modele imponują w pełni regulowanym zawieszeniem pneumatycznym 3D.

Komfort siedzenia jest ważnym, jeśli nie kluczowym czynnikiem wpływającym na wydajność, efektywność i dobre samopoczucie operatora maszyny.

Ale co z komfortem siedzenia w kosiarkach samojezdnych? Czego może oczekiwać pracownik zajmujący się utrzymaniem terenów zielonych w mieście, jeśli chodzi o komfort siedzenia?

Od wielu lat minimalnym standardem jest siedzisko tapicerowane, pod którym znajdują się sprężyny spiralne. Siedzisko osadzone jest na ramie, która z przodu jest obrotowa, a z tyłu opiera się na prostych sprężynach spiralnych. W zależności od siły sprężyn i skoku, siedzisko kompensuje nierówności podłoża ruchem kołyszącym. Sprężyny absorbują siłę, odkształcając się, ale i szybko zwalniając. Wadą tego systemu jest to, że pochłonięta energia sprężyn nie jest redukowana i fotel kołysze się w górę i w dół, podobnie jak piłka. Dla komfortu kierowcy oznacza to, że szczytowe obciążenia, zwłaszcza dla kręgosłupa, są wygładzone lub zmniejszone, ale „bujanie” również może być nieprzyjemne.

Drugi najczęściej spotykany sposób zawieszenia fotela w kosiarkach samojezdnych – stary dobry resor piórowy – ma ten sam efekt. Siedzenie jest zamontowane na zakrzywionych sprężynach piórowych. W wyniku odkształcenia metalu, siedzisko sprężynuje w górę i w dół, bez znaczącego tłumienia. Jedyną zaletą stosowania sprężyn piórowych jest możliwość regulacji twardości sprężyny poprzez zmianę punktu styku (długości sprężyny piórowej).

Wyraźną poprawę komfortu zapewniają pakiety sprężyn siedzeniowych, które oprócz czystego zawieszenia posiadają elementy tłumiące. Sprężyna amortyzuje wstrząsy, a amortyzator zmniejsza drgania poprzez redukcję energii uderzenia. Gazowe amortyzatory ciśnieniowe stosowane są obecnie głównie w nowoczesnych zawieszeniach siedzisk profesjonalnych kosiarek samojezdnych. Zasada działania jest prosta, ale skuteczna. Tłoczysko porusza tłok w przestrzeni wypełnionej olejem. Jeśli tłok spręża olej, może on wydostać się tylko przez małe otwory w tłoku. Opór przepływu wypartej cieczy zapewnia siłę tłumiącą dla tłoczyska. Zapobiega to niepożądanemu pogłosowi, a kierowca czuje się bardziej komfortowo.

Nawet dzisiaj nie wszyscy producenci profesjonalnych kosiarek samojezdnych oferują wysokiej jakości zawieszenie fotela w standardzie. Często trzeba je dokupić później jako akcesoria. Utalentowani mechanicy-hobbyści korzystają również z bogatej oferty internetowej pakietów sprężyn z branży rolniczej.

Standardowe zawieszenie siedziska (AS-Motor)

Podsumowanie

W porównaniu z nowoczesnymi ciągnikami kosiarki samojezdne oferują jedynie bardzo skromny komfort siedzenia dla kierowcy. Dlatego tym ważniejsze jest, aby przy zakupie używanej kosiarki samojezdnej zapewnić maksymalny komfort siedzenia. Dostępne są nowoczesne zawieszenia foteli, choć niestety nie zawsze są one standardowo dostępne od ręki. Pozwól sobie lub swoim pracownikom na ten niedrogi luksus – będą Ci za to wdzięczni.

Przykład wysokiej jakości pakietu sprężyn siedziska kosiarki samojezdnej z amortyzatorem gazowym, firma AS Motor Niemcy, kosiarka do wysokiej trawy AS 940 Sherpa 4WD:

Charakterystyka techniczna:

  • Szczególnie niska wysokość całkowita zapewniająca niskie położenie środka ciężkości (przydatność kosiarki do pracy na zboczach)
  • Regulowana waga kierowcy w zakresie 55-120 kg
  • Wyświetlacz ustawień z podziałką
  • Podwójne sprężyny spiralne
  • Zawieszenie progresywne
  • Elastomerowe ograniczniki krańcowe
  • Tuleje łożyskowe odporne na brud i kurz
  • Zintegrowane, mechaniczne zabezpieczenie ostrza
  • Konstrukcja o zredukowanej masie.

Dźwigniowe zawieszenie siedziska AS 1040 Yak 4WD

Sprężyna cewkowa standardowego zawieszenia siedzenia (AS-Motor)