Przygotuj się do hibernacji - Przygotuj się do nadchodzącego sezonu - część 2

Jesienią kosiarki do trawy, kosiarki samojezdne i niezliczone inne narzędzia ogrodowe mogą wrzucić niższy bieg. Większość pracy jest już wykonana i jest więcej czasu na zajęcie się konserwacją, naprawami i serwisowaniem.

W drugiej części naszego cyklu przeglądów zimowych skupiamy się na silniku, układzie elektrycznym i oponach. Zapytaliśmy eksperta od silników, Wolfganga Gerlacha z AS-Motor, na co należy zwrócić uwagę.

Dobre samopoczucie silnika

Dobrą wiadomością dla wszystkich posiadaczy kosiarek elektrycznych lub akumulatorowych jest to, że silniki elektryczne są zazwyczaj bezobsługowe. Jedynie od czasu do czasu konieczne jest czyszczenie filtrów powietrza.

Z kolei w przypadku silników spalinowych należy zwrócić uwagę na kilka kwestii. Zaczynamy od filtra powietrza. Należy go wyjąć, a następnie sprawdzić, czy nie zawiera zanieczyszczeń. Pył, nasiona roślin i ciała obce można usunąć przez lekkie stukanie. Filtry uszkodzone, silnie zabrudzone lub zanieczyszczone olejem i benzyną należy wymienić. Nasz ekspert AS-Motor zwraca uwagę, że przy wymianie filtra należy zawsze używać oryginalnych części producenta. Filtry AS-Motor można rozpoznać na przykład po logo umieszczonym na filtrze. Niestety, obecnie dostępnych jest wiele gorszych kopii. Coraz częściej dochodzi do uszkodzeń silnika spowodowanych przez skopiowane filtry. Ponadto susza panująca w ostatnich kilku latach znacznie zwiększyła obciążenie silników pyłem. Dlatego w bieżącym sezonie zaleca się skrócenie odstępów czasowych między przeglądami filtrów powietrza.

Jeżeli silnik maszyny pracował prawidłowo przed przerwą zimową, nie ma potrzeby odkręcania i czyszczenia świecy zapłonowej. W takim przypadku należy jedynie zwracać uwagę na usterki i kolejne okresy między przeglądami zalecane przez producenta silnika.

Uszkodzenia silnika spowodowane przez gorsze kopie produktu nie są niestety rzadkością. Na zdjęciu widać (od lewej) nowy oryginalny filtr powietrza, zabrudzony oryginalny filtr powietrza i tanią kopię.

Opróżnij gaźnik i zbiornik

Należy dokładnie wyczyścić gaźnik z zewnątrz. Upewnij się, że nie uszkodziłeś sprężyn napinających ani nie poluzowałeś żadnych śrub. W przypadku silników czterosuwowych przed przechowywaniem należy również opróżnić gaźnik. W tym celu należy zamknąć kranik paliwa, uruchomić silnik i pozwolić mu spuścić paliwo, pozwalając, aby silnik pracował aż do samoczynnego zatrzymania. W filtrze paliwa i przewodzie paliwowym nadal będzie znajdować się paliwo, ale gaźnik będzie prawie całkowicie pusty. Niektóre gaźniki mają również korek spustowy do odprowadzania resztek paliwa. Należy go użyć, jeśli jest dostępny.

Podczas ostatniego koszenia postaraj się maksymalnie opróżnić zbiornik paliwa. Wiosną uzupełnij go świeżym paliwem. Maszyny z metalowymi zbiornikami są lepiej wyposażone, aby uniknąć korozji i kondensacji.

W przypadku maszyn z silnikami dwusuwowymi (z wyjątkiem pił łańcuchowych i wykaszarek) na czas przechowywania należy również opróżnić gaźnik. W tym przypadku należy postępować tak samo jak w przypadku silnika czterosuwowego. Zaleca się również opróżnienie zbiornika paliwa po zakończeniu przechowywania, ponieważ mieszanka dwusuwowa może ulec segregacji przez zimę i spowodować uszkodzenie silnika na wiosnę. Pozostawić otwartą kratkę wentylacyjną zbiornika paliwa. Kurek paliwa powinien być jednak zamknięty. W przeciwnym razie zbiornik może ulec wgnieceniu lub rozszerzeniu pod wpływem różnic temperatur. Zasadniczo do mieszanek dwusuwowych stosuje się następujące zasady: Używaj tylko w pełni syntetycznych olejów do silników dwusuwowych. Oleje mineralne są już przestarzałe.

Nasz ekspert od silników zwraca również uwagę, że olej w mieszance paliwowej silników 2-suwowych może w okresie zimowym przywierać do filtra paliwa i zaleca:”Na wiosnę kup swojej kosiarce dwusuwowej nowy filtr paliwa. To niewiele kosztuje, a zapobiega problemom z rozruchem i nierównomiernej pracy silnika.”

Prawidłowa zimowa konserwacja akumulatorów

Jeśli chodzi o instalację elektryczną, należy najpierw sprawdzić wzrokowo kable, wiązkę przewodów, wtyczki, pokrywy i mocowania kabli.

Jeśli chodzi o akumulatory, należy zwrócić uwagę na następujące kwestie. Obecnie w kosiarkach samojezdnych stosuje się bezobsługowe akumulatory mokre i żelowe. Bezobsługowość oznacza, że nie trzeba uzupełniać kwasu ani wody. Nie oznacza to jednak, że akumulator nie musi być regularnie ładowany, gdy nie jest używany, a tym samym konserwowany. Gdy akumulator jest głęboko rozładowany, ulega trwałemu uszkodzeniu. Dlatego też, jeżeli istnieje ryzyko wystąpienia mrozu podczas przechowywania, zaleca się wyjęcie akumulatora i przechowywanie go w suchym miejscu, w temperaturze od 15 do 18° Celsjusza. To samo dotyczy akumulatorów litowo-jonowych. Akumulatory kosiarek samojezdnych należy ładować co najmniej raz w miesiącu. W tym celu szczególnie pomocne są tak zwane ładowarki z inteligentną elektroniką do ciągłej konserwacji. Są one już dostępne w sklepach z akcesoriami samochodowymi za około 20 euro. Akumulatory litowo-jonowe powinny być przechowywane przy poziomie naładowania wynoszącym około 50%. Zasadniczo akumulatory muszą być przechowywane w miejscu ognioodpornym, np. w stalowej szafie lub metalowej skrzynce. Zwłaszcza uszkodzone akumulatory litowo-jonowe stanowią zwiększone zagrożenie pożarowe.

Czyste chłodzenie i wystarczająca ilość oleju

Silniki benzynowe kosiarek samojezdnych i spalinowych są zazwyczaj chłodzone powietrzem. Podczas przeglądu zimowego należy oczyścić kratkę wentylacyjną wlotu powietrza chłodzącego. W miarę możliwości należy również sprawdzić, czy żebra chłodzące silnika są czyste, a przegrody powietrzne nieuszkodzone. Czyszczenie i pełną kontrolę może jednak przeprowadzić tylko wyspecjalizowany dealer, ponieważ układ chłodzenia jest wyposażony w osłony silnika. Należy pamiętać, że zabrudzone żeberka układu chłodzenia mogą spowodować przegrzanie silnika.

W przypadku silników czterosuwowych należy sprawdzić poziom oleju za pomocą miarki. Jeśli brakuje oleju, należy go uzupełnić do maksymalnej ilości. Należy pamiętać o przestrzeganiu terminów wymiany oleju i filtra oleju w silniku, hydrostacie i, w razie potrzeby, w skrzyni biegów. Kontrola ta nie jest konieczna w przypadku silników dwusuwowych, ponieważ nie zawierają one oleju silnikowego.

For 4-stroke engines the oil level must be checked and, if necessary, missing oil topped up.

Warto uzupełnić uszczelniacz do opon, zwłaszcza w przypadku opon bezdętkowych. Dzięki temu można znacznie skrócić czas przestoju.

Właściwe ciśnienie w oponie

Kosiarki samojezdne i narzędzia ogrodowe poruszają się z niewielką prędkością. Nie trzeba ich podnosić, aby uniknąć wgnieceń opon. Warto jednak przeprowadzić kilka czynności konserwacyjnych i kontrolnych. Opony należy napompować do nieco wyższego ciśnienia roboczego. Następnie opony należy sprawdzić pod kątem pęknięć, nacięć, porowatości, kolców i wgnieceń. Należy również sprawdzić, czy między kołnierzem obręczy a oponą nie znajdują się ciała obce oraz czy śruby kół są dokręcone. W przypadku opon dętkowych należy również sprawdzić, czy zawór jest prosty lub przesunięty. W razie potrzeby należy spuścić powietrze i wyrównać karkas, ponieważ w przeciwnym razie istnieje ryzyko odklejenia się zaworu.

Jak w przypadku każdej opony, ale szczególnie w przypadku opon bezdętkowych, warto rozważyć zastosowanie uszczelniacza do opon. To znacznie skraca czas przestoju, ponieważ opony mogą działać nawet z wieloma kolcami wbitymi w oponę. Opony z uszczelniaczem mogą stracić część ciśnienia, jeżeli będą stały przez dłuższy czas. Jest to normalne, ponieważ szczeliwo jest rozprowadzane i może w pełni działać tylko wtedy, gdy opona jest regularnie przejeżdżana. Wiosną wystarczy ponownie napompować takie opony i przejechać kilka metrów. Tuż przed rozpoczęciem sezonu należy ponownie sprawdzić, czy wszystkie opony są nadal napompowane i czy nie ma na nich uszkodzeń. W ten sposób można uniknąć negatywnych doświadczeń na początku nowego sezonu.

Nowy sezon może nadejść!

Teraz Twoje maszyny są gotowe do hibernacji. Powinny być gotowe do użycia natychmiast na początku nadchodzącego sezonu koszenia, bez żadnych irytujących niespodzianek, pod warunkiem, że spisałeś wszystkie usterki wykryte podczas przeglądu i zleciłeś ich usunięcie lub naprawę. Wykorzystaj spokojniejsze zimowe miesiące w specjalistycznym punkcie sprzedaży, aby w spokoju przeprowadzić niezbędne naprawy. Prace przy ostrzach i elementach bezpieczeństwa należy zawsze powierzać specjaliście. Życzymy udanej pracy i dobrego koszenia w nadchodzącym sezonie.