Przechowywanie zimowe: Jak zapobiec zacinaniu się silnika na wiosnę

Wiele elektronarzędzi z silnikami benzynowymi to pracownicy czysto sezonowi. Praca zaczyna się w marcu, lato to codzienny szczyt sezonu, a październik to początek corocznego zimowego odpoczynku. Wycofane z eksploatacji maszyny są wtedy idealnie świeżo umyte, wyczyszczone i zakonserwowane. Mimo tych wszystkich zabiegów często zdarza się, że na wiosnę silnik ma problemy z rozruchem lub irytująco się zacina – mimo że przed zimowym odpoczynkiem maszyna pracowała doskonale. Co jest winne? Roman Mühleck, menedżer produktu w AS-Motor, wie, na co należy zwrócić uwagę, jeśli chodzi o paliwo podczas przechowywania, aby zapewnić bezproblemowy rozruch na wiosnę.

Po przygotowaniu maszyny do hibernacji pierwszym pytaniem, jakie należy sobie zadać, jest to, gdzie i jak przechowywać ją przez zimę. Ekspert z firmy specjalizującej się w kosiarkach do wysokiej trawy zaleca miejsce przechowywania, które jest suche i niezbyt ciepłe. Ważne jest również, aby miejsce to było równe, tak aby maszyna mogła stać możliwie jak najbardziej poziomo. W przypadku urządzeń dwu- i trzykołowych należy zadbać o to, aby nie mogły się przewrócić, aby nie wyciekł z nich olej i paliwo.

Nasz ekspert: Roman Mühleck, menedżer produktu w AS-Motor

Przechowywać z pełnym bakiem

Idealnie byłoby, gdyby przed rozpoczęciem przechowywania bak był całkowicie napełniony, tak aby pozostało w nim jak najmniej powietrza, a tym samym wilgoci. W zależności od temperatury zewnętrznej, wilgoć z powietrza może skraplać się w wodę i osadzać w zbiorniku, co może mieć negatywny wpływ na rozruch silnika na wiosnę podczas pierwszego uruchomienia. Często jest to wina białej, lepkiej substancji w gaźniku i filtrze paliwa, która tworzy się w wyniku skraplania i odparowywania paliwa w miesiącach zimowych. Osad może być również spowodowany korozją.

Standardowe paliwa drogowe są zgodne z aktualnie obowiązującymi normami DIN EN 228 dla benzyny i DIN EN 590 dla oleju napędowego. W idealnych warunkach są one przeznaczone do typowego przechowywania w zbiorniku na stacji paliw przez okres od trzech do sześciu miesięcy. Przy średnim okresie zimowania wynoszącym około pięciu miesięcy i silnych wahaniach temperatury w hangarze na sprzęt, ten minimalny okres przydatności do użycia jest szybko przekraczany.

Dzięki swojemu wieloletniemu doświadczeniu Roman Mühleck wie, że problemy z rozruchem na wiosnę występują szczególnie często przy stosowaniu standardowego paliwa E10. Powodem tego jest zwiększona zawartość etanolu w tym rodzaju paliwa w połączeniu z nienajlepszymi warunkami przechowywania i długim czasem zalegania w zbiorniku. Ponieważ etanol jest hydrofilowy, tzn. lubi wodę, E10 lepiej wchłania wilgoć z powietrza, a zawartość wody w paliwie wzrasta. W przypadku regularnej eksploatacji w lecie odgrywa to niewielką rolę, ale podczas ferii zimowych paliwo to jest odpowiednie tylko w ograniczonym zakresie. Zasadniczo należy z wyprzedzeniem sprawdzić, czy producent silnika ogólnie zatwierdził stosowanie paliwa E10.

Miejsce przechowywania zimowego odpoczynku powinno być suche i niezbyt ciepłe.

Właściwe paliwo

Aby dobrze rozpocząć sezon bez zacinania się, ekspert AS-Motor zaleca następujące paliwa do ostatniego tankowania przed zimową przerwą:

  • Benzyna do urządzeń (benzyna alkilatowa): Benzyna do urządzeń to specjalne paliwo, które ze względu na swój skład chemiczny jest szczególnie stabilne na utlenianie, czyli stabilne na starzenie. Paliwo to jest stosowane przez różnych producentów silników i pojazdów jako paliwo do pierwszego tankowania, aby zniwelować ewentualne dłuższe okresy przechowywania, które mogą wystąpić przed pierwszym uruchomieniem pojazdu przez użytkownika końcowego.
  • Paliwo premium (np. 99-102 oktany) od markowych producentów: Paliwa te są wyposażone w specjalne dodatki uszlachetniające, które jednocześnie oczyszczają i chronią silnik. Zapewnia to lepsze osiągi w porównaniu z paliwami standardowymi. Wielu użytkowników twierdzi, że nie ma problemów z rozruchem podczas ponownego uruchamiania pojazdów sezonowych, takich jak kosiarki mulczujące.
  • Standardowe paliwa E5 markowych producentów są często wyposażone w technologię dodatków uszlachetniających. Również w tym przypadku zapewniona jest ochrona układu paliwowego. Dlatego w idealnych warunkach przechowywania paliwo to nadaje się również na okres przerwy zimowej.

Właściwe paliwo do ostatniego tankowania przed przerwą zimową jest jednym z czynników decydujących o dobrym rozpoczęciu nowego sezonu.

Wymiana oleju przed zimowym odpoczynkiem

Wspomniane właściwości paliwa dotyczą również mieszanek dla silników dwusuwowych, które są z nich mieszane. Wiele przypadków zatarcia tłoków w silnikach dwusuwowych zdarza się podczas pierwszego użycia na wiosnę z powodu starych, zdemiksowanych mieszanek olejowo-paliwowych. Proszę zawsze stosować do mieszanki w pełni syntetyczne oleje 2T lub gotowe mieszanki alkaliczne 2T” – apeluje ekspert. Przestarzałe, mineralne oleje 2T mają już swoje lata.

Aby w pełni wykorzystać zalety zalecanych paliw podczas przechowywania pojazdu w warunkach zimowych, ostatnie tankowanie należy przeprowadzić przy pustym zbiorniku i całkowicie napełnionym. Ponieważ zużyty olej zawiera kwasowe pozostałości po starzeniu, które w okresie eksploatacji mogą prowadzić do powstawania osadów lub korozji, zaleca się wymianę oleju przed przerwą zimową. Następnie należy ponownie uruchomić silnik, aby olej osiągnął temperaturę roboczą. Powoduje to aktywację dodatków ochronnych i silnik można wyłączyć na okres zimowy. Wymiana oleju na wiosnę nie jest już wtedy konieczna.

Wpadnij w hibernację - przygotuj się do nadchodzącego sezonu - część 1

Idealnym momentem na kompleksowe sprawdzenie wyposażenia kosiarek, kosiarek samojezdnych i innych zmotoryzowanych pomocy ogrodniczych jest przygotowanie maszyn do zimy. Mało kto wie lepiej niż Wolfgang Gerlach, na co należy zwrócić uwagę podczas tego procesu. Ten wykwalifikowany mechanik od 35 lat pracuje u producenta kosiarek do wysokiej trawy AS-Motor w Bühlertann.

W małej serii podsumowujemy obszerną wiedzę tego specjalisty od silników na temat przeglądów zimowych. W pierwszej części omówimy podstawowe elementy, na które należy zwrócić uwagę, a następnie zajmiemy się szczegółami dotyczącymi nadwozia, ramy i decku kosiarek.

Korzyści z przeglądu zimowego

Kompleksowa kontrola sprzętu przed odstawieniem maszyn na zimę pozwala upiec trzy pieczenie na jednym ogniu. Po pierwsze, maszyny są odpowiednio oczyszczone i trwale zakonserwowane; po drugie, dzięki sprawdzeniu funkcji można wykryć błędy. Po trzecie, pokazuje, gdzie istnieje potrzeba podjęcia działań lub wykonania naprawy przez specjalistę. Głównym celem jest zapewnienie, aby zmotoryzowane maszyny pomocnicze były sprawne i gotowe do użycia następnej wiosny. Ważnym czynnikiem jest również bezpieczeństwo pracy. Ostrza i bijaki są narażone na ciągłe duże obciążenia i zużycie. Przy prędkościach ostrzy przekraczających czasami 200 km/h wszystko musi być w doskonałym stanie. Kontrola wyposażenia przyczynia się do wydłużenia okresu użytkowania maszyny i zwiększenia jej wartości.

Nasz ekspert od silników: Wolfgang Gerlach od 35 lat pracuje w AS-Motor jako mechanik testowy przy budowie prototypów i na stanowisku testowym silników.

Zanim zaczniemy

Każdy przegląd rozpoczyna się od podjęcia niezbędnych środków ostrożności. Na przykład przed wykonaniem jakichkolwiek czynności należy wyeliminować możliwość przypadkowego uruchomienia maszyny. Z tego powodu w kosiarkach elektrycznych należy odłączyć główne wtyczki. W przypadku maszyn zasilanych akumulatorem należy wyjąć akumulatory i, w razie potrzeby, włączyć wyłącznik lub wyjąć klucz bezpieczeństwa. W przypadku maszyn silnikowych z rozruchem linkowym należy wyjąć złącze świecy zapłonowej. W przypadku kosiarek samojezdnych przed rozpoczęciem prac przy maszynie należy wyjąć kluczyk ze stacyjki i, jeśli to możliwe, odłączyć akumulator. Należy zamknąć krany z paliwem i zapewnić wentylację zbiornika. Zasadniczo należy zapewnić dobrą wentylację, a maszyna musi stać w bezpiecznym miejscu. Upewnij się, że w pobliżu nie ma źródeł zapłonu i noś rękawice odporne na przecięcia.

Niektóre środki ostrożności

Świeży połysk i dobre nasmarowanie

Aby oczyścić korpus i ramę, należy najpierw zmieść luźny brud, kurz, liście i gałęzie za pomocą szczotki ręcznej. Uporczywe zabrudzenia można usunąć za pomocą wilgotnej szmatki i delikatnego środka czyszczącego. Ekspert z AS-Motor zwraca uwagę, że rozkładająca się, wilgotna trawa i liście są szczególnie żrące dla metali i powierzchni. Dlatego należy zwracać uwagę na zgniłe gniazda w narożnikach i kątach maszyny. Karoserię można czyścić szczególnie delikatnie i skutecznie za pomocą sprężonego powietrza. Nie zalecamy stosowania myjek wysokociśnieniowych, które odtłuszczają delikatne łożyska i podzespoły. Dodatki czyszczące bywają szczególnie żrące. Zamiast tego można użyć bieżącej wody z węża. Należy jednak również unikać części wrażliwych i elektrycznych oraz nie kierować strumienia wody na łożyska.

Cięgna Bowdena i ich powłoki zewnętrzne można sprawdzić podczas czyszczenia nadwozia. Ślady otarć, zagięcia, obicia i przerwane sploty utrudniają prawidłowe działanie. Dalsze uszkodzenia mogą powstać na przykład wtedy, gdy sprzęgło nie rozłącza prawidłowo skrzyni biegów. Z tego powodu należy sprawdzić ruch linek i mocowań końcowych. Do smarowania cięgien Bowdena najlepiej używać smaru silikonowego. W przeciwieństwie do olejów i smarów silikon nie ulega żywicowaniu i przywiera do niego mniej zanieczyszczeń.

Po oczyszczeniu wszystkie przeguby, zawiasy i dźwignie sterujące można teraz nasmarować wielofunkcyjnym olejem niezawierającym żywicy. Należy pamiętać, że żaden smar, olej ani wosk nie może dostać się na pasy napędowe lub klinowe, koła pasowe, okładziny hamulcowe ani suche sprzęgła.

Wszystko, co jest potrzebne do przeglądu zimowego

Do linek Bowdena stosuje się silikon w sprayu, ponieważ nie przywiera i nie ulega żywicowaniu

Czysta kosiarka

Aby zapewnić prawidłowe czyszczenie, kosiarki muszą być przygotowane, złożone lub przechylone na bok. Nie stanowi to problemu w przypadku kosiarek elektrycznych lub akumulatorowych, które mogą być ustawione na dowolnej stronie, ponieważ nie mają oleju w silniku. W przypadku silników spalinowych należy postępować w następujący sposób: Zamknij kranik paliwa i odpowietrznik zbiornika paliwa. Jeżeli korek zbiornika paliwa jest nieszczelny, należy wcześniej spuścić paliwo. Po wyjęciu filtra powietrza kosiarkę można postawić na boku. Należy pamiętać, że w silnikach czterosuwowych obudowa filtra powietrza musi zawsze znajdować się na górze, gdy kosiarka jest złożona, tzn. nad skrzynią korbową. W przeciwnym razie olej silnikowy dostanie się do obudowy filtra powietrza i zanieczyści przewód wlotowy oraz filtr powietrza.

Do bezpiecznego przechylania kosiarki samojezdnej można wykorzystać stojaki serwisowe. Są one dostępne u wyspecjalizowanych dealerów. W przeciwnym razie maszynę można ustawić na rampach, aby umożliwić jej dostęp od dołu. Zabezpiecz kosiarkę samojezdną, aby się nie stoczyła i nie przewróciła.

Teraz możesz przystąpić do czyszczenia decku kosiarki. Zwróć uwagę na ostre narzędzia tnące. Istnieje ryzyko skaleczenia. Kosiarki i maski do koszenia najlepiej czyścić bezpośrednio po ostatnim użyciu, ponieważ przylegające do nich resztki trawy są jeszcze wilgotne. Do skrobania należy używać narzędzi wykonanych z drewna lub plastiku, aby niepotrzebnie nie uszkodzić pokrytych nimi powierzchni.

Chociaż nie zaleca się stosowania myjki wysokociśnieniowej, może ona znacznie ułatwić pracę podczas czyszczenia decku kosiarki. W tym przypadku należy jednak bezwzględnie przestrzegać poniższych zaleceń: Używaj jej tylko do czyszczenia metalowych lub aluminiowych powierzchni na spodzie obudowy kosiarki i nie stosuj żadnych dodatków czyszczących. Podczas pracy z myjką ciśnieniową należy unikać łożysk ostrzy, wału korbowego i sprzęgła ostrzy oraz zachować odległość dyszy 20-30 cm. Po myciu na mokro korzystne jest uruchomienie maszyny na krótki czas. Resztki wody spłyną z ruchomych części lub zostaną wyparte przez strumień powietrza.

Aby oczyścić kosiarkę, należy ją odwrócić lub ustawić na boku. Szczególne środki ostrożności są wymagane w przypadku urządzeń z silnikami spalinowymi.

Czy ostrza są nadal sprawne?

Po czyszczeniu należy sprawdzić stan ostrzy. Należy odpowiedzieć na kilka pytań: Czy są jakieś pęknięcia, deformacje lub uszkodzenia? Czy ostrza są ostre czy wymagają naostrzenia? Czy zużycie ostrzy osiągnęło już minimalny poziom? Czy śruby blokujące są poluzowane lub zużyte? Czy wszystkie osłony bezpieczeństwa lub osłony wyrzutowe są nienaruszone?

Jeżeli podczas kontroli systemu ostrzy i ich osłon zostaną wykryte jakiekolwiek nieprawidłowości, należy zlecić wykonanie niezbędnych napraw w specjalistycznym warsztacie. Niesprawne systemy brzeszczotów stanowią duże zagrożenie dla użytkowników i przechodniów. Dlatego naprawy ostrzy mogą być wykonywane wyłącznie przez specjalistę. Nawet podczas zwykłego ostrzenia ostrzy i noży należy sprawdzić, czy nie występują zakłócenia równowagi. Bez specjalnych narzędzi wibracje mogą trwale uszkodzić maszynę.

Dobra ochrona przez zimną porę roku

Po oczyszczeniu i sprawdzeniu noży deck kosiarki i noże są konserwowane od spodu i chronione przed korozją w okresie zimowym. W tym celu należy użyć wosku lub środków pielęgnacyjnych na bazie oleju. Ekspert AS-Motor zwraca uwagę, że żadna powłoka powierzchniowa, czy to farba, powłoka proszkowa czy ocynkowanie, nie będzie trwała w przypadku agregatu koszącego. Te powłoki powierzchniowe nie są w stanie sprostać wzburzonym kamieniom i piaskowi, agresywnym cieczom roślinnym i stałej wilgoci. Niewielka rdza i korozja są więc zjawiskiem normalnym. Podczas regularnej eksploatacji nie ma to większego znaczenia dla trwałości. Dopiero długotrwałe przechowywanie w zanieczyszczonym stanie powoduje rdzewienie blachy stalowej. Z tego powodu przed pozostawieniem maszyny na zimę należy przeprowadzić główne coroczne czyszczenie.

Przygotowanie sprzętu do koszenia i mulczowania na wiosnę

Gdy trawa zaczyna rosnąć, warto z dużym wyprzedzeniem zlecić sprawdzenie i przygotowanie do pracy kosiarki do trawy lub mulczowania. Ponieważ zanim przejdzie ona z zimowego odpoczynku na łąkę, warto intensywnie przyjrzeć się kosiarce. Specjaliści z AS-Motor podsumowują, co powinno być częścią przeglądu. Mniejsze prace konserwacyjne można z łatwością wykonać samodzielnie.

Niezależnie od wiosennego przeglądu należy przestrzegać następujących zasad: Należy bezwzględnie zapoznać się z instrukcją obsługi. Na przykład są urządzenia, które powinny być przechylane tylko w prawo lub tylko w lewo. Zasadniczo podczas przechylania filtr powietrza powinien być zawsze skierowany ku górze. Nieprzestrzeganie tej zasady grozi zalaniem filtra powietrza olejem silnikowym. Przepisy określają również, kto może lub powinien wykonywać poszczególne zadania, ponieważ: każdy może dokonywać przeglądów urządzeń do koszenia i mulczowania; naprawy i niektóre inne czynności, zwłaszcza dotyczące części istotnych dla bezpieczeństwa, zdecydowanie należy pozostawić wyspecjalizowanemu sprzedawcy lub motorniczemu. A ponieważ bezpieczeństwo jest najważniejsze, przed przystąpieniem do pracy należy najpierw odłączyć świecę zapłonową.

Kompletna kontrola

Czy są jakieś wygięte lub uszkodzone części? Czy nie ma korozji? Czy wszystkie kable i przewody są dobrze zamocowane? Czy nie ma pęknięć, złamań lub oznak zużycia? Czy linki Bowdena są prawidłowo wyregulowane? Ruchome linki, takie jak linki zmiany biegów lub hamulcowe, należy sprawdzić pod kątem korozji i pęknięć, w tym poszczególnych żył. Ruchome części należy smarować regularnie i zgodnie z instrukcjami. Jeśli podczas kontroli zostaną zauważone uszkodzenia lub usterki, zaleca się udanie się do specjalistycznego punktu sprzedaży.

Koła i ostrza

Podczas miesięcznej przerwy zimowej opony wypełnione powietrzem tracą część swojego ciśnienia. Dlatego przed pierwszym koszeniem należy je napompować do zalecanego ciśnienia powietrza, jeśli jest to konieczne. Koła, podobnie jak wszystkie części ruchome, powinny być smarowane w piaście koła. Ostrza muszą być dobrze osadzone i wolne od uszkodzeń, np. odkształceń, odprysków, zużycia poza wskaźnikami zużycia, zużytych lub wżartych ostrzy. Jeśli są tępe lub uszkodzone, ze względów bezpieczeństwa obowiązuje zasada: Ręce precz. Wyspecjalizowany sprzedawca nie tylko naprawia lub ostrzy ostrza, ale posiada również sprzęt niezbędny do ich wyważenia.

Tankowanie

Przed tankowaniem należy sprawdzić, czy w zbiorniku pozostało paliwo z poprzedniego sezonu. Jeżeli w zbiorniku pozostało jeszcze trochę paliwa, należy go najpierw całkowicie opróżnić, łącznie z gaźnikiem, ponieważ stare paliwo może spowodować zapchanie gaźnika i przewodów paliwowych. Aby całkowicie opróżnić gaźnik, należy uruchomić silnik, zakręcić kurek z paliwem i pozostawić go na biegu jałowym, aż urządzenie samo się wyłączy.

Teraz należy dolać świeżego, nowego paliwa. Zwykłe paliwo benzynowe starzeje się już po 30 dniach. Specjalne dodatki mogą wydłużyć okres przydatności do użytku w zimie. Benzyna, a zwłaszcza mieszanki dla silników dwusuwowych, nie powinna być starsza niż trzy miesiące. W przeciwnym razie istnieje ryzyko utraty mocy lub nawet uszkodzenia silnika w przypadku silników dwusuwowych. Dostępne w handlu paliwa specjalne mają zazwyczaj dłuższy okres przydatności do użycia.

Regularne kontrole - i to wczesną wiosną

Regularne kontrole pomagają utrzymać wydajność kosiarki przez dłuższy czas. W szczególności kosiarki wysokowydajne i przeznaczone do koszenia wysokiej trawy mogą pracować przez nawet setki godzin w sezonie koszenia i prawie zawsze pod pełnym obciążeniem. W związku z tym wymagają one jeszcze bardziej starannej konserwacji i kontroli niż mniejsze kosiarki o krótszym czasie pracy. Tym, którzy chcą zlecić kontrolę dealerowi, AS-Motor zaleca wcześniejsze umówienie się na wizytę, tak aby kosiarka była gotowa do użycia przed sezonem koszenia. Ogólnokrajową sieć wykwalifikowanych dealerów można znaleźć za pośrednictwem lokalizatora dealerów na stronie internetowej AS-Motor: https://www.as-motor.com/company/service/dealer-search/

Lista kontrolna przed pierwszym uruchomieniem:

  • Złącze świecy zapłonowej podłączone
  • Wyregulowane ciśnienie w oponach
  • Zatankowane paliwo
  • Części ruchome nasmarowane
  • Kontrola wzrokowa całego urządzenia pod kątem uszkodzeń lub defektów.

Fachowa wiedza na temat wszystkich aspektów konserwacji i serwisu

Szczegółowe instrukcje czyszczenia i konserwacji korpusu, ramy i decku kosiarki – przygotowanie do nadchodzącego sezonu Część 1

Szczegółowe instrukcje czyszczenia i konserwacji silnika i układu elektrycznego – przygotowanie do nadchodzącego sezonu Część 2.