Tendencja do koszenia wysokiej trawy

Krajobrazy uprawne na całym świecie znacznie się zmieniły w ostatnich dziesięcioleciach. Ze względu na zmiany strukturalne w rolnictwie, wiele obszarów jest wykorzystywanych bardziej intensywnie, podczas gdy w niektórych przypadkach obszary peryferyjne nie są już w ogóle użytkowane.

Wynikają z tego następujące tendencje:

  • Rośnie pokrywa krzewów/lasów, co prowadzi do zmniejszenia różnorodności flory i fauny na obszarach peryferyjnych
  • Dramatyczna utrata gatunków na intensywnie utrzymywanych terenach zielonych.

Wymaga to podjęcia następujących środków zaradczych:

  • Utrzymanie otwartych obszarów peryferyjnych (łąk, sadów, zboczy itp.) za pomocą ekonomicznie efektywnych metod koszenia
  • Dostosowanie procedur koszenia na obszarach peryferyjnych, tj. zmniejszenie liczby koszeń w ciągu roku i przesunięcie pierwszego koszenia w czasie
  • Dostosowanie czasu koszenia do potrzeb owadów i pszczół – najlepiej wcześnie rano przy zachmurzonym niebie lub późnym wieczorem
  • Tworzenie ugorów rotacyjnych lub pozostawianie starych pasów trawy w stanie nienaruszonym

Ponowne przemyślenie sposobu utrzymania terenów zielonych jest niezbędne dla ochrony różnorodności biologicznej. Dlatego wysokie koszenie trawy to coś więcej niż tylko trend: to krok w kierunku ochrony środowiska, a przede wszystkim zmniejszenia śmiertelności pszczół.

Przykłady zastosowania urządzeń AS-Motor do ochrony środowiska i przyrody:

Sady łąkowe chronią nasz ekosystem, ponieważ funkcjonują jako pastwiska dla pszczół, promując bioróżnorodność. Dlatego ważne jest, aby koszenie nie odbywało się do czasu kwitnienia (koniec czerwca – połowa lipca). Stosując się do tej wskazówki, rośliny na łące mogą szybko urosnąć do wysokości 100 cm lub więcej, a teren idealnie nadaje się dla kosiarek samojezdnych i Allmähers firmy AS-Motor.

Uprawa łąk sadowniczych i innych obszarów peryferyjnych wymaga koszenia tylko 1-2 razy w roku, aby utrzymać obszary wolne od krzewów i krzaków. W tym czasie trawa może urosnąć na wysokość 60-100 cm, co wymaga wyjątkowych możliwości mulczowania. Urządzenia AS-Motor zostały zaprojektowane właśnie do tego celu.

Inne zalety koszenia wysokiej trawy za pomocą maszyn AS-Motor:

Zmniejszenie liczby koszeń w ciągu roku ma sens nie tylko ze względu na ochronę środowiska, ale także oferuje korzyści ekonomiczne poprzez minimalizację czasu, wydatków na personel oraz kosztów operacyjnych, takich jak paliwo i części zużywalne. Mulczowanie i równomierne rozmieszczenie cięcia eliminuje również konieczność kosztownego usuwania trawy.

Naturalnie, kompleksowa pielęgnacja przy zaledwie 1-2 koszeniach w sezonie przekłada się również na znacznie niższy poziom emisji spalin i hałasu.

Przygotuj się do hibernacji - Przygotuj się do nadchodzącego sezonu - część 2

Jesienią kosiarki do trawy, kosiarki samojezdne i niezliczone inne narzędzia ogrodowe mogą wrzucić niższy bieg. Większość pracy jest już wykonana i jest więcej czasu na zajęcie się konserwacją, naprawami i serwisowaniem.

W drugiej części naszego cyklu przeglądów zimowych skupiamy się na silniku, układzie elektrycznym i oponach. Zapytaliśmy eksperta od silników, Wolfganga Gerlacha z AS-Motor, na co należy zwrócić uwagę.

Dobre samopoczucie silnika

Dobrą wiadomością dla wszystkich posiadaczy kosiarek elektrycznych lub akumulatorowych jest to, że silniki elektryczne są zazwyczaj bezobsługowe. Jedynie od czasu do czasu konieczne jest czyszczenie filtrów powietrza.

Z kolei w przypadku silników spalinowych należy zwrócić uwagę na kilka kwestii. Zaczynamy od filtra powietrza. Należy go wyjąć, a następnie sprawdzić, czy nie zawiera zanieczyszczeń. Pył, nasiona roślin i ciała obce można usunąć przez lekkie stukanie. Filtry uszkodzone, silnie zabrudzone lub zanieczyszczone olejem i benzyną należy wymienić. Nasz ekspert AS-Motor zwraca uwagę, że przy wymianie filtra należy zawsze używać oryginalnych części producenta. Filtry AS-Motor można rozpoznać na przykład po logo umieszczonym na filtrze. Niestety, obecnie dostępnych jest wiele gorszych kopii. Coraz częściej dochodzi do uszkodzeń silnika spowodowanych przez skopiowane filtry. Ponadto susza panująca w ostatnich kilku latach znacznie zwiększyła obciążenie silników pyłem. Dlatego w bieżącym sezonie zaleca się skrócenie odstępów czasowych między przeglądami filtrów powietrza.

Jeżeli silnik maszyny pracował prawidłowo przed przerwą zimową, nie ma potrzeby odkręcania i czyszczenia świecy zapłonowej. W takim przypadku należy jedynie zwracać uwagę na usterki i kolejne okresy między przeglądami zalecane przez producenta silnika.

Uszkodzenia silnika spowodowane przez gorsze kopie produktu nie są niestety rzadkością. Na zdjęciu widać (od lewej) nowy oryginalny filtr powietrza, zabrudzony oryginalny filtr powietrza i tanią kopię.

Opróżnij gaźnik i zbiornik

Należy dokładnie wyczyścić gaźnik z zewnątrz. Upewnij się, że nie uszkodziłeś sprężyn napinających ani nie poluzowałeś żadnych śrub. W przypadku silników czterosuwowych przed przechowywaniem należy również opróżnić gaźnik. W tym celu należy zamknąć kranik paliwa, uruchomić silnik i pozwolić mu spuścić paliwo, pozwalając, aby silnik pracował aż do samoczynnego zatrzymania. W filtrze paliwa i przewodzie paliwowym nadal będzie znajdować się paliwo, ale gaźnik będzie prawie całkowicie pusty. Niektóre gaźniki mają również korek spustowy do odprowadzania resztek paliwa. Należy go użyć, jeśli jest dostępny.

Podczas ostatniego koszenia postaraj się maksymalnie opróżnić zbiornik paliwa. Wiosną uzupełnij go świeżym paliwem. Maszyny z metalowymi zbiornikami są lepiej wyposażone, aby uniknąć korozji i kondensacji.

W przypadku maszyn z silnikami dwusuwowymi (z wyjątkiem pił łańcuchowych i wykaszarek) na czas przechowywania należy również opróżnić gaźnik. W tym przypadku należy postępować tak samo jak w przypadku silnika czterosuwowego. Zaleca się również opróżnienie zbiornika paliwa po zakończeniu przechowywania, ponieważ mieszanka dwusuwowa może ulec segregacji przez zimę i spowodować uszkodzenie silnika na wiosnę. Pozostawić otwartą kratkę wentylacyjną zbiornika paliwa. Kurek paliwa powinien być jednak zamknięty. W przeciwnym razie zbiornik może ulec wgnieceniu lub rozszerzeniu pod wpływem różnic temperatur. Zasadniczo do mieszanek dwusuwowych stosuje się następujące zasady: Używaj tylko w pełni syntetycznych olejów do silników dwusuwowych. Oleje mineralne są już przestarzałe.

Nasz ekspert od silników zwraca również uwagę, że olej w mieszance paliwowej silników 2-suwowych może w okresie zimowym przywierać do filtra paliwa i zaleca:”Na wiosnę kup swojej kosiarce dwusuwowej nowy filtr paliwa. To niewiele kosztuje, a zapobiega problemom z rozruchem i nierównomiernej pracy silnika.”

Prawidłowa zimowa konserwacja akumulatorów

Jeśli chodzi o instalację elektryczną, należy najpierw sprawdzić wzrokowo kable, wiązkę przewodów, wtyczki, pokrywy i mocowania kabli.

Jeśli chodzi o akumulatory, należy zwrócić uwagę na następujące kwestie. Obecnie w kosiarkach samojezdnych stosuje się bezobsługowe akumulatory mokre i żelowe. Bezobsługowość oznacza, że nie trzeba uzupełniać kwasu ani wody. Nie oznacza to jednak, że akumulator nie musi być regularnie ładowany, gdy nie jest używany, a tym samym konserwowany. Gdy akumulator jest głęboko rozładowany, ulega trwałemu uszkodzeniu. Dlatego też, jeżeli istnieje ryzyko wystąpienia mrozu podczas przechowywania, zaleca się wyjęcie akumulatora i przechowywanie go w suchym miejscu, w temperaturze od 15 do 18° Celsjusza. To samo dotyczy akumulatorów litowo-jonowych. Akumulatory kosiarek samojezdnych należy ładować co najmniej raz w miesiącu. W tym celu szczególnie pomocne są tak zwane ładowarki z inteligentną elektroniką do ciągłej konserwacji. Są one już dostępne w sklepach z akcesoriami samochodowymi za około 20 euro. Akumulatory litowo-jonowe powinny być przechowywane przy poziomie naładowania wynoszącym około 50%. Zasadniczo akumulatory muszą być przechowywane w miejscu ognioodpornym, np. w stalowej szafie lub metalowej skrzynce. Zwłaszcza uszkodzone akumulatory litowo-jonowe stanowią zwiększone zagrożenie pożarowe.

Czyste chłodzenie i wystarczająca ilość oleju

Silniki benzynowe kosiarek samojezdnych i spalinowych są zazwyczaj chłodzone powietrzem. Podczas przeglądu zimowego należy oczyścić kratkę wentylacyjną wlotu powietrza chłodzącego. W miarę możliwości należy również sprawdzić, czy żebra chłodzące silnika są czyste, a przegrody powietrzne nieuszkodzone. Czyszczenie i pełną kontrolę może jednak przeprowadzić tylko wyspecjalizowany dealer, ponieważ układ chłodzenia jest wyposażony w osłony silnika. Należy pamiętać, że zabrudzone żeberka układu chłodzenia mogą spowodować przegrzanie silnika.

W przypadku silników czterosuwowych należy sprawdzić poziom oleju za pomocą miarki. Jeśli brakuje oleju, należy go uzupełnić do maksymalnej ilości. Należy pamiętać o przestrzeganiu terminów wymiany oleju i filtra oleju w silniku, hydrostacie i, w razie potrzeby, w skrzyni biegów. Kontrola ta nie jest konieczna w przypadku silników dwusuwowych, ponieważ nie zawierają one oleju silnikowego.

For 4-stroke engines the oil level must be checked and, if necessary, missing oil topped up.

Warto uzupełnić uszczelniacz do opon, zwłaszcza w przypadku opon bezdętkowych. Dzięki temu można znacznie skrócić czas przestoju.

Właściwe ciśnienie w oponie

Kosiarki samojezdne i narzędzia ogrodowe poruszają się z niewielką prędkością. Nie trzeba ich podnosić, aby uniknąć wgnieceń opon. Warto jednak przeprowadzić kilka czynności konserwacyjnych i kontrolnych. Opony należy napompować do nieco wyższego ciśnienia roboczego. Następnie opony należy sprawdzić pod kątem pęknięć, nacięć, porowatości, kolców i wgnieceń. Należy również sprawdzić, czy między kołnierzem obręczy a oponą nie znajdują się ciała obce oraz czy śruby kół są dokręcone. W przypadku opon dętkowych należy również sprawdzić, czy zawór jest prosty lub przesunięty. W razie potrzeby należy spuścić powietrze i wyrównać karkas, ponieważ w przeciwnym razie istnieje ryzyko odklejenia się zaworu.

Jak w przypadku każdej opony, ale szczególnie w przypadku opon bezdętkowych, warto rozważyć zastosowanie uszczelniacza do opon. To znacznie skraca czas przestoju, ponieważ opony mogą działać nawet z wieloma kolcami wbitymi w oponę. Opony z uszczelniaczem mogą stracić część ciśnienia, jeżeli będą stały przez dłuższy czas. Jest to normalne, ponieważ szczeliwo jest rozprowadzane i może w pełni działać tylko wtedy, gdy opona jest regularnie przejeżdżana. Wiosną wystarczy ponownie napompować takie opony i przejechać kilka metrów. Tuż przed rozpoczęciem sezonu należy ponownie sprawdzić, czy wszystkie opony są nadal napompowane i czy nie ma na nich uszkodzeń. W ten sposób można uniknąć negatywnych doświadczeń na początku nowego sezonu.

Nowy sezon może nadejść!

Teraz Twoje maszyny są gotowe do hibernacji. Powinny być gotowe do użycia natychmiast na początku nadchodzącego sezonu koszenia, bez żadnych irytujących niespodzianek, pod warunkiem, że spisałeś wszystkie usterki wykryte podczas przeglądu i zleciłeś ich usunięcie lub naprawę. Wykorzystaj spokojniejsze zimowe miesiące w specjalistycznym punkcie sprzedaży, aby w spokoju przeprowadzić niezbędne naprawy. Prace przy ostrzach i elementach bezpieczeństwa należy zawsze powierzać specjaliście. Życzymy udanej pracy i dobrego koszenia w nadchodzącym sezonie.

Koszenie zboczy: Eksperci z AS-Motor udzielają wskazówek dotyczących różnych kosiarek

Koszenie na zboczach jest wymagające – w zależności od maszyny, procedury różnią się na różne sposoby, o których należy pamiętać.

Prowadzona ręcznie, na maszynie samojezdnej lub zdalnie sterowana: Jaki jest najlepszy sposób pracy na zboczu? Jakie cechy powinna posiadać kosiarka samojezdna, aby mogła pracować na stromym terenie? I dlaczego zasięg kosiarki zdalnie sterowanej nie może być w pełni wykorzystany nawet na znanych terenach? Eksperci z AS-Motor Germany GmbH & Co KG opracowali kilka praktycznych wskazówek, które nie tylko ułatwią pracę, ale także zapewnią większe bezpieczeństwo podczas koszenia zboczy.

Kosiarki prowadzone ręcznie

Po przekroczeniu pewnego stopnia nachylenia urządzenia prowadzone ręcznie powinny zawsze pracować poprzecznie do zbocza. Jest to mniej uciążliwe dla operatora niż prowadzenie kosiarki w górę i w dół zbocza. Zakręty należy wykonywać pod górę, ponieważ urządzenie może przyspieszyć, gdy jest skierowane w dół; w skrajnych przypadkach kosiarka może nawet zawrócić. Użytkownik nie powinien iść bezpośrednio po torze jazdy kosiarki; im bardziej strome jest zbocze, tym bardziej operator powinien wspierać się na zboczu, idąc nieco niżej. Odchylenie kierownicy nieco w dół – jak w przypadku pracy wzdłuż ogrodzenia lub budynku – znacznie poprawia komfort obsługi.

Kosiarki samojezdne

Ponieważ operator znajduje się na kosiarce samojezdnej, musi ona być zawsze dostosowana do warunków panujących na zboczu. Nisko położony środek ciężkości oraz specjalne rozwiązania, takie jak napęd na wszystkie koła, blokada mechanizmu różnicowego i/lub specjalne opony, zapewniają utrzymanie przyczepności kosiarki nawet na stromych zboczach. Informacje dotyczące stabilności kosiarki muszą być zawsze znane. Próg wywrócenia kosiarki samojezdnej określa się przy skręcie kierownicy do oporu w jednym kierunku; urządzenie nie przewróci się, jeżeli nie zostanie przekroczona ta wartość stabilności. Różnice występują jednak nawet między podobnymi modelami, co widać na przykładzie rodziny AS-Motor Sherpa: AS 915 Sherpa 2WD i AS 920 Sherpa 2WD mają stabilność 18 stopni w kierunku poprzecznym do zbocza, AS 940 Sherpa 4WD ma stabilność 20 stopni, a wersja XL i zdalnie sterowany model RC mają stabilność 21 stopni w trybie jazdy. Jeżeli AS 940 Sherpa 4WD RC jest obsługiwany zdalnie, stabilność wynosi 33 stopnie.

Gdy teren jest stromy, utrzymanie pozycji siedzącej operatora podczas pracy w poprzek zbocza staje się trudne. Dlatego kosiarki samojezdne muszą poruszać się pod górę i z góry na zboczach. Operatorzy powinni uważać, aby unikać nierówności terenu, które mogą spowodować niezamierzone przechylenie kosiarki pod dużym kątem, szczególnie podczas skrętu.

Ponieważ jednak poruszanie się w górę i w dół zbocza w trybie jazdy samojezdnej również wymaga wysiłku fizycznego od operatora, szczególnie korzystne jest posiadanie kosiarki samojezdnej, którą można przełączyć na tryb zdalnego sterowania na stromym terenie.

Zdalnie sterowane kosiarki

Urządzenia zdalnie sterowane umożliwiają koszenie zarówno w kierunku poprzecznym do zbocza, jak i w górę i w dół. Należy zachować ostrożność podczas jazdy po świeżo skoszonej trawie, która może zmniejszyć przyczepność, co grozi poślizgiem kosiarki. Podczas pracy w poprzek zbocza koszenie należy wykonywać od góry do dołu, tak aby skoszona trawa znajdowała się nad kosiarką. Ponadto ważne jest, aby nie chodzić poniżej lub przed kosiarką.

W przypadku kosiarek rotacyjnych należy również unikać chodzenia po prawej stronie, ponieważ obracające się zgodnie z ruchem wskazówek zegara ostrza przyspieszają ścinki i ciała obce z prawej strony i z tyłu. Dlatego najbezpieczniejszą pozycją dla użytkownika jest pozycja za maszyną po lewej stronie. Zasięg kosiarek zdalnie sterowanych nigdy nie powinien być w pełni wykorzystywany, nawet podczas koszenia dobrze znanych terenów. Oto dlaczego: Tylko operator, który chodzi blisko kosiarki, jest w stanie odpowiednio wcześnie wykryć obce przedmioty.

Oprócz tych wskazówek, przydatne informacje można znaleźć w instrukcjach obsługi urządzeń AS-Motor. Instrukcje obsługi są lekturą obowiązkową dla bezpiecznego i prawidłowego użytkowania kosiarki; jeśli przytoczone tu szczegóły różnią się od informacji zawartych w instrukcjach obsługi, pierwszeństwo mają informacje zawarte w instrukcjach obsługi. Informacje te są dostępne na stronie www.as-motor.com. Na kanale YouTube firmy AS-Motor dostępne są również filmy dotyczące bezpieczeństwa produktów w różnych kosiarkach:  https://www.youtube.com/channel/UCLqXsENxtcHxyEQ4zUO147g.

 

Bezpieczeństwo ma najwyższy priorytet: Wskazówki ekspertów AS-Motor dotyczące koszenia na stokach

Koszenie stromych zboczy to wymagające zadanie zarówno dla człowieka, jak i dla maszyny. Eksperci z firmy AS-Motor, producenta urządzeń do koszenia wysokiej trawy, przedstawiają wskazówki i podstawowe zasady, które nie tylko ułatwiają koszenie zboczy, ale także zwiększają bezpieczeństwo operatora.

Instrukcje obsługi kosiarek to lektura obowiązkowa. Zawierają one informacje dotyczące bezpiecznego i zgodnego z przeznaczeniem użytkowania każdego urządzenia, a także stanowią pomoc w podjęciu podstawowej decyzji, czy dana kosiarka nadaje się do pracy na określonym terenie. Na przykład podczas koszenia zboczy na szczególną uwagę zasługują informacje dotyczące stabilności po przekątnej zbocza, które powinny być zawsze przestrzegane. Jeżeli przytoczone tu informacje różnią się od informacji zawartych w instrukcji obsługi, pierwszeństwo mają zawsze informacje zawarte w instrukcji obsługi.

Zanim zaczniemy

Na stromych zboczach należy zachować szczególną ostrożność, ponieważ istnieje niebezpieczeństwo obrażeń w przypadku poślizgnięcia się operatora lub przewrócenia się kosiarki. Zadania wykonywane w dół zbocza są trudniejsze do opanowania niż te wykonywane pod górę – nawet jeśli z łatwością pokonasz zbocze kosiarką, to w drodze w dół mogą pojawić się problemy.

Dlatego zjazd w dół musi być przemyślany od samego początku. Przy pewnych nachyleniach należy pracować tylko z kosiarkami, które posiadają zarówno napęd, jak i hamulec. Urządzenia AS-Motor są wyposażone w hamulec bezpieczeństwa, co oznacza, że zwolnienie dźwigni napędu powoduje automatyczne uruchomienie hamulca postojowego i zatrzymanie kosiarki. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu nie jest luksusem, lecz istotnym elementem bezpieczeństwa, który ogranicza prędkość jazdy w dół zbocza.

Porada 1: Sprawdź kosiarkę i teren

Niezależnie od tego, czy teren jest stromy, czy równy, obowiązują pewne podstawowe zasady: na przykład przed uruchomieniem kosiarki zawsze należy przeprowadzić kontrolę wzrokową. Sprawdź, czy ostrze, tkaniny lub płyty ochronne, elementy napędowe i mocujące, a także kable i połączenia kablowe są w nienagannym stanie. Przed rozpoczęciem koszenia należy również sprawdzić, czy w miejscu pracy nie znajdują się ciała obce. Usuń kamienie, patyki, druty i inne przedmioty, które mogłyby zostać wyrzucone z decku kosiarki. Dziury, kamienie, korzenie, rowy odwadniające itp. mogą powodować niewyważenie lub kolizję z ostrzami, zwłaszcza jeśli kosiarka nie jest wyposażona w sprzęgło ostrzy. Operator musi zwrócić uwagę na te miejsca i kosić w odpowiedniej odległości od nich.

Porada 2: Nachylenie terenu i warunki gruntowe

Nachylenie terenu i warunki gruntowe są ważne podczas koszenia zboczy. Obecnie aplikacje na smartfony pozwalają łatwo określić nachylenie – przy granicy przewrócenia wynoszącej 21 stopni, kto jest w stanie dokładnie ocenić na oko, czy nachylenie wynosi 19 czy 23 stopnie? W każdym razie najlepiej aby kosiarki samojezdne były wyposażone w mierniki nachylenia.

Ponadto podczas koszenia zboczy ważna jest ocena stanu podłoża. Niewielkie pokrycie podłoża oraz luźna lub mokra gleba zwiększają ryzyko poślizgu. Jeżeli kosiarka zacznie się ślizgać lub przewracać, należy natychmiast puścić kosiarkę i nie próbować jej zatrzymać ani przytyrzymać. Za wszelką cenę należy unikać obrażeń.

Porada 3: Koszenie skrajnych zboczy

Skrajne zbocza zaczynają się przy nachyleniu 40 stopni. Na takich zboczach chodzenie staje się trudne, a co dopiero koszenie. Niektóre akcesoria, takie jak bieżnik rolniczy i/lub opony bliźniacze, kolce i koła stalowe, poprawiają trakcję, natomiast gąsienice oscylacyjne, które poruszają się proporcjonalnie do siebie, są szczególnie skuteczne w utrzymywaniu kontaktu z podłożem na ekstremalnych zboczach.

W instrukcjach obsługi producent silnika podaje dokładne wartości graniczne nachylenia. Powłoka smarująca w silnikach czterosuwowych może się rozerwać na ekstremalnych pochyłościach, powodując uszkodzenie silnika. Ryzyko to nie występuje w przypadku silników dwusuwowych, dlatego idealnie nadają się one do zadań na ekstremalnych zboczach.

Porada 4: Uzupełnianie paliwa

Podstawowa zasada koszenia na stoku brzmi: zatankuj do pełna. Jeżeli kosiarka nie jest wyposażona w pompę paliwową, przy pewnych nachyleniach terenu benzyna nie dociera do silnika, co może doprowadzić do jego samoczynnego zatrzymania. Na pochyłych powierzchniach lepiej sprawdzają się stożkowe zbiorniki paliwa. Gdy poziom cieczy spada, w zbiornikach o płaskim dnie benzyna nie dociera do kranu paliwowego. Z reguły urządzenia AS-Motor są wyposażone w rezerwę paliwa, która umożliwia bezpieczne zjechanie ze zbocza i zatankowanie paliwa.

Podczas tankowania kosiarka musi znajdować się na równej powierzchni. Ponadto silnik musi odpowiednio ostygnąć, aby rozlane paliwo nie uległo samoistnemu zapłonowi. W instrukcji obsługi podano, ile czasu potrzeba na ostudzenie silnika. Ponieważ w zbiorniku może powstać nadmierne ciśnienie, korek zbiornika należy otwierać powoli i ostrożnie. Hamulce mechaniczne działające w przypadku awarii silnika są ważnym elementem bezpieczeństwa, szczególnie w przypadku kosiarek samojezdnych.

Instrukcja obsługi urządzenia zawiera wiele cennych informacji wykraczających poza te wskazówki. Informacje te są dostępne na stronie www.as-motor.com. Ponadto, na kanale YouTube firmy AS-Motor można obejrzeć filmy dotyczące bezpieczeństwa produktów.

Nowoczesne kosiarki mulczujące - pusta obietnica marketingowa czy naprawdę dobre maszyny?

W ostatnich latach na rynku pojawiło się wiele tak zwanych „nowych” kosiarek do mulczowania. Można je od razu rozpoznać po brakujących workach zbierających i okrągłym, zamkniętym kształcie pokryw koszenia.

Jako rewolucyjna nowość, maszyny te są intensywnie reklamowane przez każdego producenta. Mówi się o „intensywnym mulczowaniu”, „mikro rozdrabnianiu”, a nawet „rozdrabnianiu” trawnika.

Czy te kosiarki rzeczywiście są tak nowe i tak dobre, jak obiecuje ich marketing?

Po pierwsze, fakty i liczby:

  • Według Wikipedii mulczowanie to koszenie z jednoczesnym rozdrabnianiem skoszonego materiału i pokrywaniem gleby świeżym materiałem organicznym.
  • Mulczowanie nie jest nowym wynalazkiem, lecz metodą koszenia stosowaną od dawna w rolnictwie i ogrodnictwie. Od dawna stosuje się różne rodzaje systemów koszenia
  • Juz od wielu dekad kosiarki są wyposarzone w tak zwane wkłady mulczujące lub „zestawy do mulczowania” które są wkładane do pokrywy koszącej i zastępują worek zbierający

Zatem kosiarki mulczujące nie są tak nowe, jak się je reklamuje. Ale to prawda: nowa generacja kosiarek mulczujących ma znacznie czystszy wzór cięcia niż starsze modele. Są one również znacznie lepsze od kosiarek wielofunkcyjnych z wkładem mulczującym.

Postęp techniczny jest wynikiem nowatorskiego połączenia następujących elementów

  • Kosiarki mulczujące mają całkowicie okrągłą klapę (zwaną również dzwonem mulczującym) bez krawędzi, narożników i kanałów wyrzutowych
  • W okrągłym kształcie dzwonu mulczującego obracające się ostrze (ok. 2800 do 3100 obr./min) wytwarza okrągły strumień powietrza
  • Długo skoszona trawa jest przez pewien czas zawirowywana w strumieniu powietrza
  • Podczas wirowania skoszonej trawy specjalne ostrze mulczujące z kilkoma krawędziami tnącymi umieszczonymi na różnych wysokościach ostrza może dalej rozdrabniać źdźbła trawy drobniej
  • Gdy cząstki trawy staną się bardzo małe i zapewnią strumieniowi powietrza niewielką powierzchnię styku, opadają z powrotem na powierzchnię trawnika
  • Tylna krawędź dzwonu mulczującego lub specjalnie zamontowana poprzeczka z tyłu kosiarki „wyrzuca” drobne cząstki mulczu na pozostały trawnik. Czyste koszenie jest zakończone, bez konieczności stosowania worka zbierającego.

Kosiarki mulczujące są zatem sprytnym połączeniem decku, przepływu powietrza i kształtu noży.

 Aby obejrzeć ten film, zaakceptuj pliki cookie z zewnętrznych mediów
Youtube Video Thumbnail

Dobre kosiarki mulczujące powinny posiadać następujące elementy, aby zapewnić optymalne cięcie:

  • Głęboki, okrągły dzwon mulczujący (klapa) : Zapewnia stały przepływ powietrza i umożliwia zbieranie dużej ilości skoszonej trawy.
  • Silny przepływ powietrza w dzwonie mulczującym: dzięki dodatkowym skrzydłom powietrznym lub wysokiemu, skośnemu kształtowi noży
  • Ostrza z kilkoma krawędziami tnącymi: często występują nawet trzy krawędzie tnące
  • zróżnicowane krawędzie tnące: Dobre ostrza rozmieszczają krawędzie tnące na wysokości 30-40 mm, dzięki czemu tną na kilku poziomach w dzwonie mulczującym
  • Zmulczowane ścinki są zgrabiane na trawnik: poprzeczka lub podobny element rozdziela pozostałe źdźbła trawy, powodując opadanie cząstek na dno trawnika.

Zalety kosiarki z funkcją mulczowania

Każdy, kto kupił dobrą kosiarkę mulczującą, będzie naprawdę zaskoczony już przy pierwszym użyciu. Po prostu kosi trawniki „bez zatrzymywania się”. Nie ma irytującego procesu opróżniania skoszonej trawy na kompost lub przyczepę. 30% oszczędności na nawozach, a co najważniejsze: naprawdę czyste i równe koszenie, jak kiedyś przy użyciu kosiarki zbierającej.

Pozostaje tylko jedno pytanie: Co zrobisz z tymi 25% więcej czasu, który masz w porównaniu z koszeniem z workiem na śmieci? Prawdopodobnie najlepiej zrobić coś pożytecznego”.

 Aby obejrzeć ten film, zaakceptuj pliki cookie z zewnętrznych mediów
Youtube Video Thumbnail

Jedna kosiarka do wszystkich zadań - w poszukiwaniu kosiarki uniwersalnej

Jedna kosiarka do wszystkich zadań związanych z koszeniem. Rano, trawniki w mieście z efektem koszenia górnego; następnie szybkie koszenie łąki kwiatowej, która rozkwitła, szybkie koszenie i brak zapychania się maszyny. Po południu koszenie zboczy wzdłuż drogi dojazdowej – należy spodziewać się łatwego prowadzenia maszyny na pochyleniach 35 stopni – i wreszcie koszenie drogi dojazdowej, gdzie śmieci i ciała obce nie stanowią problemu dla maszyny. Należy zagwarantować maksymalne bezpieczeństwo operatora i absolutne bezpieczeństwo przechodniów przed wyrzucanymi ściętą trawą i kamieniami.

Byłoby wspaniale mieć taką maszynę w swojej puli wyposażenia. Niestety, projektując kosiarkę, technik staje w obliczu sprzecznych i konkurujących ze sobą wyzwań. Przyjrzyjmy się pokrótce, co musi wziąć pod uwagę, projektując kosiarkę.

Kosiarka do trawników

Kosiarka do trawników musi dokładnie ścinać trawę, zbierać wszystko i zgodnie z dyrektywą maszynową nie może być zbyt głośna. Aby uzyskać schludne cięcie, ostrze wymaga wysokiej prędkości; w przypadku kosiarek do trawy nominalna prędkość wynosi 2800 obr. Przy szerokości ostrza 53 cm, daje to prędkość na czubku ostrza 78 m/s lub 280 km/h. Wysokie ostrze tworzy przepływ powietrza, który czysto zbiera trawę. Specjalny kształt klapy, poszerzający się w kierunku portalu wyrzutowego, wzmacnia ten efekt.

A teraz do konkurujących ze sobą konfliktów. Im szybsze jest ostrze, tym schludniejsze jest cięcie. Niestety, wynikający z tego szum wiatru drastycznie zwiększa głośność kosiarki. Dyrektywa maszynowa podaje producentom dokładne specyfikacje, jak głośna może być maszyna. Czy wiesz, że większość hałasu kosiarki nie pochodzi z silnika, ale z obracającego się ostrza? Podobnie jest z kolekcjonowaniem. Im więcej wiatru generujemy, tym lepiej maszyna zbiera. Ale im więcej wiatru generujemy, tym głośniejsza jest maszyna i tym więcej energii potrzebuje silnik. Zauważalnym efektem jest wtedy mniejsza siła cięcia kosiarki w gęstych lub wysokich trawnikach. Teraz więc projektant musi znaleźć optymalną równowagę wszystkich tych czynników.

Kosiarka do wyssokiej trawy

Kosiarka do wysokiej trawy musi być w stanie poradzić sobie z wysoką trawą. W przeciwieństwie do kosiarki do trawy, wymaga ona większej siły cięcia ostrza. Jest to łatwe do osiągnięcia dzięki silnikom o większej mocy, ale kosztuje więcej pieniędzy. Sprawa staje się nieco bardziej skomplikowana, jeśli chce się uzyskać wysoką siłę cięcia przy użyciu tańszych silników kosiarek. Aby to osiągnąć, konstruktorzy stosują zasadę znaną powszechnie jako „redukcja”. Oznacza to na przykład, że silnik pracuje z prędkością 3600 obr/min, ale nóż tylko z 1800 obr/min. Dzięki temu zwiększa się moment obrotowy, czyli siła działająca na nóż.

Specjalne cechy posiada również konstrukcja klapy. Wysoka trawa musi mieć swobodny dostęp do ostrza. Nie może być ona zbyt mocno zepchnięta, gdyż w przeciwnym razie ostrze nie będzie w stanie jej dokładnie przeciąć. Tam, gdzie wlatuje dużo trawy, musi też wylatywać dużo trawy. Kosiarka do wysokiej trawy musi być w stanie poradzić sobie z dużą ilością „materiału”. Z tego powodu jest ona zwykle wyposażona w prosty wyrzut boczny, a jeszcze lepiej w zaawansowany wyrzut tylny z zamkniętą klapą. Zaletą zamkniętej klapy jest to, że skoszona trawa pozostaje nieco dłużej w komorze koszącej i może być dokładniej rozdrobniona przez nóż. W żadnym wypadku zespół koszący nie może się zablokować ani nie może dojść do wyrzucania jakichkolwiek ciał obcych w kierunku otworu przedniego i tylnego wyrzutu. Rozwiązanie tego problemu zgodnie ze specyfikacjami testu CE nie jest łatwe. Zamknięte klapy zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa niż kosiarki z wyrzutem bocznym.

Kosiarka na skarpy

Jeśli chodzi o przydatność kosiarki do pracy na stoku, to przede wszystkim liczy się silnik. Podstawowym wyzwaniem jest nasmarowanie tłoka odpowiednią ilością oleju. Obecnie stosowane są głównie silniki czterosuwowe. Wszystkie te silniki mają miskę olejową umieszczoną w najniższym punkcie. Z tego zbiornika olej jest wyrzucany przez wał korbowy na ruchome części, a pompa olejowa transportuje olej do punktów smarowania. Jeśli silnik czterosuwowy znajdzie się w pozycji pochyłej na zboczu, olej spływa po jednej stronie silnika. Może się zdarzyć, że na wlocie pompy olejowej lub na wale korbowym nie ma już oleju. Po pewnym czasie może dojść do zatarcia tłoka, co oznacza praktycznie całkowitą utratę silnika.

Bez obaw – obecnie dostępne są silniki czterosuwowe z pompami olejowymi przystosowanymi do pracy na stoku. Cechą szczególną są silniki dwusuwowe. Obecnie jest on stosowany głównie w urządzeniach ręcznych, takich jak pilarki łańcuchowe i wykaszarki. Wynika to z faktu, że olej do smarowania silnika jest zawarty w mieszance paliwowej (mieszanka dwusuwowa). Niezależnie od pozycji, w jakiej znajduje się urządzenie, smarowanie silnika jest zapewnione. Jeśli chodzi o kosiarki do trawników i wysokich traw, AS-Motor jest obecnie jedynym producentem silników dwusuwowych. Zaletą tego silnika jest absolutne bezpieczeństwo przed uszkodzeniem silnika na zboczach, a jednocześnie jego niewielka masa. Umożliwia to konstruowanie maszyn przystosowanych do pracy na stoku o doskonałym stosunku masy do mocy. Szczególnie na stromych zboczach każdy dodatkowy kilogram masy wywiera negatywny efekt.

Aby ograniczyć emisję szkodliwych gazów spalinowych, firma AS-Motor zmniejszyła proporcje mieszanki paliwowej do 1:100. Łączy się to z 50% mniejszą ilością oleju w porównaniu z dzisiejszymi dwusuwowymi pilarkami łańcuchowymi i dwusuwowymi kosami mechanicznymi. Dodatkowy katalizator w silniku dwusuwowym AS zmniejsza ilość pozostałości oleju i niespalonego paliwa. We wszystkich silnikach 2-suwowych można stosować przyjazne dla środowiska i zdrowia paliwa alkaliczne.

Ochrona przed uszkodzeniami ostrzy spowodowanymi przez ciała obce

W dzisiejszych czasach większość maszyn do koszenia trawników lub wysokiej trawy to kosiarki sierpowe lub bijakowe. Specjalne formy, takie jak kosiarki wrzecionowe, belkowe, rotacyjne lub dyskowe, są stosowane głównie na polach golfowych lub w rolnictwie.

W kosiarce sierpowej, takiej jak zwykła kosiarka do trawy, stosuje się szybko obracające się ostrze na pionowym wale. Z technicznego punktu widzenia jest to rozwiązanie stosunkowo proste. Ale co się dzieje, gdy ostrze uderzy w twarde lub nieruchome ciało obce? To bardzo proste – kosiarka gwałtownie się zatrzymuje. Według Isaaca Newtona energia nigdy nie zanika. Gdzie więc trafia energia kinetyczna? Na przykład w zgiętym ostrzu, pękniętym wale korbowym lub urwanym wentylatorze w silniku.

Dobre kosiarki rotacyjne posiadają pewne rozwiązania techniczne, które chronią przed kosztownymi uszkodzeniami silnika.

Instalacje do ochrony silnika:

  • Trzecie łożysko wału korbowego w przypadku ostrzy o napędzie bezpośrednim (np. kosiarki do trawy, kosiarki do wysokiej trawy): zmniejsza siłę działającą na wał korbowy w przypadku kolizji
  • Sprzęgło poślizgowe na nośniku ostrza: Ostrze nie jest sztywno połączone z silnikiem, ale może się prześlizgnąć” w przypadku kolizji
  • Oddzielenie silnika od ostrza przez sprzęgło ostrze-pas: Pas nie przenosi siły uderzenia na ostrze, a przynajmniej łagodzi ją
  • Stabilne łożyska ostrza: Ostrze jest oddzielone od silnika i zamontowane na dużej, solidnej podstawie wyposażonej w kilka łożysk kulkowych

Wszystkie te środki ostrożności w większości przypadków zapobiegają kosztownym uszkodzeniom silnika. Niestety, również w tym przypadku nie ma 100% gwarancji. Takie są ograniczenia fizyki.

Solidną, specjalną formą jest kosiarka bijakowa

W przeciwieństwie do kosiarek sierpowych, kosiarka bijakowa ma poziomy wał (rotor), do którego luźno przymocowane są wahadłowo bijaki o różnych kształtach. Rotor obraca się z dużą prędkością – ok. 3000 obr/min. Jeśli bijaki trafią na ciało obce, mogą się odchylić, co stanowi ich decydującą zaletę. Dlatego kosiarki bijakowe są używane głównie przez gminy, składy budowlane, biura budowy dróg i firmy usługowe. Potrzebują oni takiego bezpieczeństwa użytkowania podczas pracy w nieznanym terenie. Ponadto kosiarki bijakowe wytwarzają bardzo równomierny obraz cięcia i mają do 30% większą wydajność powierzchniową niż porównywalne szerokie kosiarki sierpowe.

Przekonałeś się już, jak trudno jest skonstruować idealną kosiarkę uniwersalną. Niestety, musimy Ci powiedzieć, że sami jeszcze jej nie znaleźliśmy, ani nie wierzymy, że istnieje. Ale być może podane tu informacje i wyjaśnienia pomogą Ci w poszukiwaniach dobrej kosiarki. Powodzenia!

Uszczelniacz do opon AS-Motor: Kosić bez przebić

Przebita opona podczas koszenia frustruje i powoduje stratę czasu. AS-Motor oferuje teraz rozwiązanie w postaci uszczelniacza do opon „Flat-Stop”, który uszczelnia przebicia, zanim operator zdąży je zauważyć. Ten ekologicznie nieszkodliwy produkt nie ma daty ważności i jest wyposażony w środek zapobiegający zamarzaniu oraz ochronę przed korozją.

Użycie AS-Motor jest bardzo proste: Spuść powietrze z opony lub dętki i napełnij „Flat-Stop” przez zawór. I to wszystko. Produkt ma nieograniczony okres trwałości, nie klei się i nie zbija. Po napełnieniu płyn obraca się wraz z oponą. W przypadku przebicia opony o średnicy do 15 milimetrów – przez przedmioty takie jak kolce, gałęzie lub gwoździe – przebicie samo się uszczelnia. Ciśnienie powietrza wtłacza do otworu miliony włókien kevlarowych zawieszonych w glikolu propylenowym, które uszczelniają przebicie w ciągu dwóch do trzech obrotów koła. Dzieje się to tak szybko, że praktycznie nie dochodzi do utraty ciśnienia, co w większości przypadków sprawia, że operator nie jest świadomy o przebiciu opony.

Nadaje się do wszystkich rodzajów opon

Flat-Stop nadaje się do wszystkich opon pojazdów rolniczych i leśnych, które nie przekraczają prędkości 80 km na godzinę. Skuteczność środka na bieżniku opon bezdętkowych wynosi co najmniej 90%, a na oponach dętkowych – co najmniej 75%. Płyn chłodniczy zapobiega zamarzaniu uszczelniacza w niskich temperaturach, a ochrona antykorozyjna chroni felgę.

Produkt można nabyć u autoryzowanych dealerów w butelce o pojemności 950 mililitrów – wystarczającej do uszczelnienia tylnej opony kosiarki samojezdnej AS-Motor Sherpa – lub w 20-litrowym pojemniku. Informacje o tym, ile środka chroniącego przed przebiciem należy wlać w jedną oponę, znajdują się na stronie internetowej AS-Motor, w zakładce Produkty/Akcesoria. Dzięki „Flat-Stop” unikniesz stopniowej utraty ciśnienia, przebicia opony i przestojów na długie lata.

Trudna rzeczywistość - zawieszenie fotela w kosiarkach samojezdnych i traktorkach do trawy

Ogrzewanie, podparcie lędźwiowe, regulowane poduszki boczne, funkcja masażu i wbudowana wentylacja – w ciągu ostatnich 20 lat w technologii foteli samochodowych zaszło wiele zmian. Wzrost komfortu siedzenia jest początkowo niewidoczny, ale staje się zauważalny po przejechaniu 300 kilometrów. Mobilność zamiast sztywności, luz zamiast napięcia, a przede wszystkim świeżość zamiast bezruchu. Różnica jest jeszcze widoczna, szczególnie dla starszych, dzięki siedzeniom VW Golfa II i Opla Kadetta.

Komfort siedzenia dotarł również do sektora rolniczego. Obecnie nowoczesne ciągniki i ciągniki do holowania oferują wysoki komfort siedzenia w standardzie. Najwyższe modele imponują w pełni regulowanym zawieszeniem pneumatycznym 3D.

Komfort siedzenia jest ważnym, jeśli nie kluczowym czynnikiem wpływającym na wydajność, efektywność i dobre samopoczucie operatora maszyny.

Ale co z komfortem siedzenia w kosiarkach samojezdnych? Czego może oczekiwać pracownik zajmujący się utrzymaniem terenów zielonych w mieście, jeśli chodzi o komfort siedzenia?

Od wielu lat minimalnym standardem jest siedzisko tapicerowane, pod którym znajdują się sprężyny spiralne. Siedzisko osadzone jest na ramie, która z przodu jest obrotowa, a z tyłu opiera się na prostych sprężynach spiralnych. W zależności od siły sprężyn i skoku, siedzisko kompensuje nierówności podłoża ruchem kołyszącym. Sprężyny absorbują siłę, odkształcając się, ale i szybko zwalniając. Wadą tego systemu jest to, że pochłonięta energia sprężyn nie jest redukowana i fotel kołysze się w górę i w dół, podobnie jak piłka. Dla komfortu kierowcy oznacza to, że szczytowe obciążenia, zwłaszcza dla kręgosłupa, są wygładzone lub zmniejszone, ale „bujanie” również może być nieprzyjemne.

Drugi najczęściej spotykany sposób zawieszenia fotela w kosiarkach samojezdnych – stary dobry resor piórowy – ma ten sam efekt. Siedzenie jest zamontowane na zakrzywionych sprężynach piórowych. W wyniku odkształcenia metalu, siedzisko sprężynuje w górę i w dół, bez znaczącego tłumienia. Jedyną zaletą stosowania sprężyn piórowych jest możliwość regulacji twardości sprężyny poprzez zmianę punktu styku (długości sprężyny piórowej).

Wyraźną poprawę komfortu zapewniają pakiety sprężyn siedzeniowych, które oprócz czystego zawieszenia posiadają elementy tłumiące. Sprężyna amortyzuje wstrząsy, a amortyzator zmniejsza drgania poprzez redukcję energii uderzenia. Gazowe amortyzatory ciśnieniowe stosowane są obecnie głównie w nowoczesnych zawieszeniach siedzisk profesjonalnych kosiarek samojezdnych. Zasada działania jest prosta, ale skuteczna. Tłoczysko porusza tłok w przestrzeni wypełnionej olejem. Jeśli tłok spręża olej, może on wydostać się tylko przez małe otwory w tłoku. Opór przepływu wypartej cieczy zapewnia siłę tłumiącą dla tłoczyska. Zapobiega to niepożądanemu pogłosowi, a kierowca czuje się bardziej komfortowo.

Nawet dzisiaj nie wszyscy producenci profesjonalnych kosiarek samojezdnych oferują wysokiej jakości zawieszenie fotela w standardzie. Często trzeba je dokupić później jako akcesoria. Utalentowani mechanicy-hobbyści korzystają również z bogatej oferty internetowej pakietów sprężyn z branży rolniczej.

Standardowe zawieszenie siedziska (AS-Motor)

Podsumowanie

W porównaniu z nowoczesnymi ciągnikami kosiarki samojezdne oferują jedynie bardzo skromny komfort siedzenia dla kierowcy. Dlatego tym ważniejsze jest, aby przy zakupie używanej kosiarki samojezdnej zapewnić maksymalny komfort siedzenia. Dostępne są nowoczesne zawieszenia foteli, choć niestety nie zawsze są one standardowo dostępne od ręki. Pozwól sobie lub swoim pracownikom na ten niedrogi luksus – będą Ci za to wdzięczni.

Przykład wysokiej jakości pakietu sprężyn siedziska kosiarki samojezdnej z amortyzatorem gazowym, firma AS Motor Niemcy, kosiarka do wysokiej trawy AS 940 Sherpa 4WD:

Charakterystyka techniczna:

  • Szczególnie niska wysokość całkowita zapewniająca niskie położenie środka ciężkości (przydatność kosiarki do pracy na zboczach)
  • Regulowana waga kierowcy w zakresie 55-120 kg
  • Wyświetlacz ustawień z podziałką
  • Podwójne sprężyny spiralne
  • Zawieszenie progresywne
  • Elastomerowe ograniczniki krańcowe
  • Tuleje łożyskowe odporne na brud i kurz
  • Zintegrowane, mechaniczne zabezpieczenie ostrza
  • Konstrukcja o zredukowanej masie.

Dźwigniowe zawieszenie siedziska AS 1040 Yak 4WD

Sprężyna cewkowa standardowego zawieszenia siedzenia (AS-Motor)

Walka z gigantycznym barszczem za pomocą zdalnie sterowanej kosiarki samojezdnej AS 940 Sherpa 4WD RC firmy AS-Motor

Zwalczanie barszczu olbrzymiego jest dużym wyzwaniem. Ze względu na szybkie rozprzestrzenianie się roślina ta zagraża rodzimej roślinności, a kontakt skóry z barszczem olbrzymim może powodować reakcje fototoksyczne, a w konsekwencji poważne oparzenia skóry. Zdalnie sterowany model AS 940 Sherpa 4WD RC firmy AS-Motor pozwala użytkownikom bezpiecznie i skutecznie zwalczać populację barszczu.

Barszcz olbrzymi - zagrożenie dla zdrowia i środowiska

Różne gatunki barszczu olbrzymiego (Heracleum mantegazzianum, Heracleum sosnowski, Heracleum persicum) pochodzą z Kaukazu, Turcji, Iranu i Iraku. Barszcz olbrzymi został wprowadzony do Europy w XIX wieku jako roślina ozdobna, a obecnie rozprzestrzenił się na większą część kontynentu. Barszcz olbrzymi magazynuje składniki odżywcze w korzeniach palowych i tworzy kwiaty i nasiona, gdy tylko zgromadzi wystarczające zapasy. Ta pojedynczo kwitnąca roślina zielna zakwita zwykle w trzecim lub piątym roku życia, co w Europie Środkowej przypada na okres od czerwca do lipca. Liczne pojedyncze kwiaty rośliny tworzą stożek, w którym znajduje się do 50 000 szybko kiełkujących nasion, co sprawia, że potencjał reprodukcyjny barszczu olbrzymiego jest ogromny. Po kwitnieniu roślina obumiera, a jej nasiona są rozprzestrzeniane przez wiatr, wodę i ludzi. Nasiona są gotowe do kiełkowania po kwitnieniu na wiosnę i zachowują zdolność kiełkowania przez okres do 10 lat.

Chociaż wszystkie części rośliny są toksyczne, przezroczysty, wodny sok z wnętrza rośliny zawiera substancje fotouczulające (furanokumaryny), które w połączeniu z promieniowaniem UV mogą powodować u ludzi poważne oparzenia skóry (fitofotodermia). Roślinność rodzima traci na bioróżnorodności i gęstości biologicznej z powodu barszczu olbrzymiego, ponieważ rośliny te są zmuszone konkurować o światło i wodę z byliną zielną, która dorasta do 4 metrów wysokości. Barszcz olbrzymi może również powodować szkody erozyjne w strefach brzegowych, ponieważ jego korzenie nie pełnią funkcji stabilizującej brzegi.

Zdalnie sterowana kosiarka zapewniająca optymalne bezpieczeństwo użytkowników

W celu zwalczania barszczu olbrzymiego i zapobiegania jego dalszemu rozprzestrzenianiu się stosuje się różne środki kontroli. Środki ręczne i mechaniczne obejmują stosowanie herbicydów i wypas, czyli odcinanie korzeni i tym samym stożka wegetacyjnego, co powoduje obumieranie rośliny. Inne środki kontroli obejmują usuwanie baldachów, wykopywanie roślin oraz koszenie za pomocą podkaszarki lub kosiarki. We wszystkich tych przypadkach użytkownik ma jednak bezpośredni kontakt z rośliną i jest narażony na wysokie ryzyko zdrowotne.

Firma AS-Motor oferuje zdalnie sterowaną kosiarkę samojezdną do bezpiecznego zwalczania populacji barszczu olbrzymiego. Kosiarka AS 940 Sherpa 4WD RC może być wygodnie i precyzyjnie sterowana spoza obszaru zagrożenia za pomocą profesjonalnego pilota o zasięgu do 300 metrów. Nisko położony środek ciężkości i optymalny napęd kwalifikują urządzenie do mulczowania na trudnym i stromym terenie. AS 940 Sherpa 4WD RC zapewnia dodatkową ochronę użytkownika dzięki zamkniętemu deckowi.

Zwalczanie dużych populacji barszczu olbrzymiego

Wykopywanie pojedynczych roślin barszczu olbrzymiego lub przecinanie ich korzeni jest procesem czasochłonnym, co sprawia, że mulczowanie jest najskuteczniejszym środkiem w przypadku dużych populacji. W pierwszym roku zwalczania barszczu ścięcie powinno nastąpić tuż przed kwitnieniem, kiedy roślina może być najbardziej osłabiona. Jeśli roślina rośnie wysoko, co zwykle ma miejsce, zaleca się najpierw usunąć rośliny na wysokim poziomie koszenia, a następnie kosić je po raz drugi na poziomie najbliższym ziemi. Po pierwszym koszeniu konieczne jest regularne mulczowanie przez cały okres wegetacji, ponieważ roślina odrasta. Ponieważ roślina może wydawać kwiaty i tworzyć nasiona już od wysokości 10 cm, koszenie jest konieczne mniej więcej co dziesięć dni, w zależności od pogody. Począwszy od drugiego roku kontroli, koszenie powinno odbywać się jak najwcześniej w sezonie wegetacyjnym i być powtarzane regularnie w odstępach około dziesięciu dni. Mulczowanie powoduje odbieranie energii roślinie aż do jej ostatecznego obumarcia. Konieczne może być powtarzanie tej procedury przez okres do dziesięciu lat. Należy regularnie kontrolować teren, aby upewnić się, że wszystkie rośliny obumarły, a nasiona nie nadają się już do kiełkowania.

Zwalczanie małych populacji barszczu olbrzymiego

 

Procedury zwalczania mogą się różnić w przypadku mniejszych populacji:

  • Zaleca się najpierw mulczowanie rośliny
  • następnie należy wyciąć korzeń 15 cm pod ziemią, np. za pomocą szpadla
  • Następnie powierzchnię należy przykryć czarną plandeką, aby uniemożliwić kiełkowanie nasion. Należy jednak regularnie kontrolować teren w celu zwalczania siewek.
  • Czyszczenie maszyny przy użyciu odpowiedniej odzieży ochronnej (patrz niżej).

Czyszczenie maszyny w celu ochrony użytkownika

Odpowiednia odzież ochronna jest niezbędna nawet wtedy, gdy użytkownik obsługuje zdalnie sterowaną kosiarkę z bezpiecznej odległości i jest w ten sposób chroniony przed bezpośrednim kontaktem i rozpylaniem soków roślinnych. W tym przypadku odzież ochronna oznacza kombinezon na całe ciało z kapturem, okulary ochronne, gumowe rękawice i buty. Jest to szczególnie ważne przy późniejszym czyszczeniu maszyny.

Po każdym użyciu konieczne jest dokładne wyczyszczenie maszyny. Urządzenie powinno być ładowane na pojazd transportowy za pomocą pilota zdalnego sterowania. W przypadku kontaktu osoby z posoką na maszynie mogą wystąpić reakcje fototoksyczne, nawet po pewnym czasie od użycia. Do czyszczenia maszyny zaleca się stosowanie środka czyszczącego na bazie octu (o zawartości kwasu octowego nie większej niż 10%) w ubraniu ochronnym oraz czyszczenie maszyny silnym strumieniem wody (nie myjką wysokociśnieniową, zwłaszcza ze względu na zwiększone ryzyko rozpryskiwania) i szczotką.

Kontynuuj koszenie z kolcami w oponie - opcje ochrony przed przebiciem dla opon pneumatycznych

Legendarna przebita opona denerwuje kierowców od 1887 roku, czyli od roku, w którym John B. Dunlop wynalazł pierwszą oponę wypełnioną powietrzem. Od tego czasu wszyscy korzystają z zalet opon wypełnionych powietrzem: niskiej wagi, dobrej trakcji, dużych prędkości i przede wszystkim wysokiego komfortu zawieszenia.

Podczas korzystania z traktorków do trawy i kosiarek samojezdnych zwykle to właśnie mały, wredny kolec nagle kończy szybkie koszenie – pożegnaj się ze swoim codziennym celem.

Mała przyczyna, ale duży efekt: Podnieś maszynę, zdejmij koło, jedź do najbliższego dealera.

Po dotarciu na miejsce zapytaj, czy mógłby to naprawić od razu, mimo pełnego warsztatu, poczekaj 20 minut, zapłać 20-30 euro za naprawę i szybko wróć do pracy. Załóż z powrotem oponę i ruszaj w drogę. Jeśli to wszystko razem zajmie tylko godzinę, to masz naprawdę dużo szczęścia. Można się domyślać, ile taki przestój kosztuje serwis. Miejmy więc nadzieję, że przez jakiś czas nic się nie wydarzy.

Dobrze jest mieć nadzieję, ale jeśli takie sytuacje zdarzają się dwa lub trzy razy w tygodniu, będziesz szukał sposobów zabezpieczenia się ze względu na koszty i dla oszczędzenia sobie nerwów.

Jakie opcje są obecnie dostępne?

Pierwszą rzeczą, która przychodzi na myśl, są różne środki wspomagające przebicie. Są to produkty, najczęściej w formie aerozolu, które przewozi się w samochodzie zamiast starego, dobrego koła zapasowego i które są dostępne na każdej stacji benzynowej. W przypadku uszkodzonej opony środek ten ma za zadanie przywrócić jej zdolność do jazdy dzięki reakcji chemicznej i efektowi adhezji. Dlatego nie można go stosować zapobiegawczo, a jedynie w przypadku poważnego przebicia opony. Prawie zawsze tego typu naprawa nie jest trwała, a jedynie krótkotrwała. Po wielokrotnym użyciu opona może nawet stać się niezdatna do użytku i musi zostać wymieniona.

Istnieją jednak także produkty trwale chroniące przed przebiciem. Są one wprowadzane do opony jako środek zapobiegawczy, natychmiast uszczelniają oponę w przypadku przebicia, umożliwiając tym samym kontynuowanie pracy bez przestojów. W porównaniu z krótkoterminowymi produktami wspomagającymi przebicie opony, te są w stanie trwale uszczelnić nieszczelności i uszkodzenia, umożliwiając normalne użytkowanie opony. Sposób działania produktów do trwałej ochrony przed przebiciem jest prosty, ale niesamowity. Cząsteczki gumy lub włókna syntetyczne o różnych rozmiarach i długościach są dodawane do płynu na bazie wody, nie zawierającego rozpuszczalników.

In the event of mechanical damage to the tyre, the tyre pressure presses the fibres or rubber particles into the puncture channel and blocks it mechanically and permanently. This functional principle is permanent and can be repeated as often as required. Only a small amount of air escapes until the puncture is closed by the puncture protection product. The special feature of this puncture protection is that thorns, nails or other sharp foreign bodies can get stuck in the tyre casing and still be sealed permanently.

One such puncture protection product is, for example, „Plattfuss-Stop” by the company AS-Motor in Bühlertann. At the Demopark 2019 trade fair, booth visitors were able to puncture a ride-on mower tyre with a pointed tool. After three days of trade fair and more than 200 holes, the tyre was still tight. AS-Motor became aware of the puncture protection agent at a fair in America. For a long time, many customers of the Swabian manufacturer of high grass mowers complained about frequent flat tyres.

Próba rozwiązania tego problemu poprzez trwałe spienienie opon poliuretanem nie powiodła się. Mimo że trwałe spienianie w 100% zapobiega przebiciom opon, towarzyszą mu trzy poważne wady: Po pierwsze, ciężar. Masa przedniego koła (4.80/4.00-8) AS 940 Sherpa 4WD XL, średnica ok. 40 cm, szerokość ok. 10 cm, wzrasta o 7 kg podczas piankowania. Gdyby spienić wszystkie cztery opony maszyny, w tym duże tylne koła (20×10.00-8), dodatkowa masa maszyny wyniosłaby ok. 64 kg! Wraz z kierowcą może to przekroczyć maksymalną dopuszczalną masę całkowitą maszyny. Po drugie, wysoka cena. Spiankowanie przedniego koła AS Sherpa kosztuje około 70 € w specjalistycznej firmie. Po trzecie – późniejszy całkowity brak komfortu zawieszenia. Kierowca i maszyna będą stale narażeni na negatywne oddziaływania. Kierownica, łożyska osi i zawieszenie osi wkrótce się zużyją, podobnie jak krążki międzykręgowe kierowcy.

Po szeroko zakrojonych testach produktu chroniącego przed przebiciem Plattfuss-Stop” i solidnych referencjach armii amerykańskiej oraz brytyjskiej poczty królewskiej, firma AS-Motor zdecydowała się sprowadzić ten produkt i zastosować go w swojej profesjonalnej samojezdnej kosiarce bijakowej AS 1040 YAK 4WD. Według AS-Motor, profesjonalni klienci YAK są bez wyjątku bardzo zadowoleni. Dlatego Dział Obsługi Klienta AS-Motor zaleca wszystkim klientom, którzy mają problemy z przebiciami opon, stosowanie „Plattfuss-Stop”. W oponach bezdętkowych stała ochrona przed przebiciem może zwiększyć swój maksymalny efekt ochronny o ponad 95%. Przebicia są znacznie ograniczone również w oponach dętkowych, choć niestety nie w takim stopniu jak w oponach bezdętkowych. Korzystne może okazać się zastąpienie opon dętkowych oponami bezdętkowymi, a następnie konsekwentne stosowanie ochrony przed przebiciem. W przypadku opon dętkowych na felgach spawanych może być konieczna wymiana karkasu i zaworu. Jednak w przypadku poważnego uszkodzenia boku opony nawet dobry środek chroniący przed przebiciem jest bezsilny.

Stara pogłoska, że prewencyjne środki uszczelniające do opon sklejają wszystko razem podczas wymiany opon, nie jest już prawdą. Na przykład „Plattfuss-Stop” jest rozpuszczalny w wodzie, łatwo zmywalny, nietoksyczny, ma nieograniczony termin przydatności do użycia i ulega biodegradacji. Cena za litr według AS-Motor wynosi ok. 37,00 euro z VAT. Na stronie internetowej AS-Motor klient może znaleźć wyspecjalizowanych partnerów handlowych i ilości napełnienia. Dla AS 940 Sherpa 4WD, według producenta, wystarczą około 3 litry „Plattfuss-Stop”: 1 litr na każde tylne koło i 0,5 litra na każde przednie koło. AS-Motor wprowadza produkt wyłącznie do użytku w rolnictwie, a nie w samochodach, motocyklach itp.

Wniosek

Jednorazowa inwestycja w produkt chroniący przed przebiciem opony przy zakupie nowej kosiarki samojezdnej może się opłacić – pomyśl o swoim portfelu i własnych nerwach.

Jak działa uszczelniacz do opon AS-Motor Plattfuss-Stop?

1 Zatrzymanie

2 Jazda

3 Wnikanie ciał obcych

4 Efekt „Plattfuss-Stop”

5 Wprowadzenie ciała obcego

6 Efekt „Plattfuss-Stop” (z pozostałym ciałem obcym)