Kontynuuj koszenie z kolcami w oponie - opcje ochrony przed przebiciem dla opon pneumatycznych

Legendarna przebita opona denerwuje kierowców od 1887 roku, czyli od roku, w którym John B. Dunlop wynalazł pierwszą oponę wypełnioną powietrzem. Od tego czasu wszyscy korzystają z zalet opon wypełnionych powietrzem: niskiej wagi, dobrej trakcji, dużych prędkości i przede wszystkim wysokiego komfortu zawieszenia.

Podczas korzystania z traktorków do trawy i kosiarek samojezdnych zwykle to właśnie mały, wredny kolec nagle kończy szybkie koszenie – pożegnaj się ze swoim codziennym celem.

Mała przyczyna, ale duży efekt: Podnieś maszynę, zdejmij koło, jedź do najbliższego dealera.

Po dotarciu na miejsce zapytaj, czy mógłby to naprawić od razu, mimo pełnego warsztatu, poczekaj 20 minut, zapłać 20-30 euro za naprawę i szybko wróć do pracy. Załóż z powrotem oponę i ruszaj w drogę. Jeśli to wszystko razem zajmie tylko godzinę, to masz naprawdę dużo szczęścia. Można się domyślać, ile taki przestój kosztuje serwis. Miejmy więc nadzieję, że przez jakiś czas nic się nie wydarzy.

Dobrze jest mieć nadzieję, ale jeśli takie sytuacje zdarzają się dwa lub trzy razy w tygodniu, będziesz szukał sposobów zabezpieczenia się ze względu na koszty i dla oszczędzenia sobie nerwów.

Jakie opcje są obecnie dostępne?

Pierwszą rzeczą, która przychodzi na myśl, są różne środki wspomagające przebicie. Są to produkty, najczęściej w formie aerozolu, które przewozi się w samochodzie zamiast starego, dobrego koła zapasowego i które są dostępne na każdej stacji benzynowej. W przypadku uszkodzonej opony środek ten ma za zadanie przywrócić jej zdolność do jazdy dzięki reakcji chemicznej i efektowi adhezji. Dlatego nie można go stosować zapobiegawczo, a jedynie w przypadku poważnego przebicia opony. Prawie zawsze tego typu naprawa nie jest trwała, a jedynie krótkotrwała. Po wielokrotnym użyciu opona może nawet stać się niezdatna do użytku i musi zostać wymieniona.

Istnieją jednak także produkty trwale chroniące przed przebiciem. Są one wprowadzane do opony jako środek zapobiegawczy, natychmiast uszczelniają oponę w przypadku przebicia, umożliwiając tym samym kontynuowanie pracy bez przestojów. W porównaniu z krótkoterminowymi produktami wspomagającymi przebicie opony, te są w stanie trwale uszczelnić nieszczelności i uszkodzenia, umożliwiając normalne użytkowanie opony. Sposób działania produktów do trwałej ochrony przed przebiciem jest prosty, ale niesamowity. Cząsteczki gumy lub włókna syntetyczne o różnych rozmiarach i długościach są dodawane do płynu na bazie wody, nie zawierającego rozpuszczalników.

In the event of mechanical damage to the tyre, the tyre pressure presses the fibres or rubber particles into the puncture channel and blocks it mechanically and permanently. This functional principle is permanent and can be repeated as often as required. Only a small amount of air escapes until the puncture is closed by the puncture protection product. The special feature of this puncture protection is that thorns, nails or other sharp foreign bodies can get stuck in the tyre casing and still be sealed permanently.

One such puncture protection product is, for example, „Plattfuss-Stop” by the company AS-Motor in Bühlertann. At the Demopark 2019 trade fair, booth visitors were able to puncture a ride-on mower tyre with a pointed tool. After three days of trade fair and more than 200 holes, the tyre was still tight. AS-Motor became aware of the puncture protection agent at a fair in America. For a long time, many customers of the Swabian manufacturer of high grass mowers complained about frequent flat tyres.

Próba rozwiązania tego problemu poprzez trwałe spienienie opon poliuretanem nie powiodła się. Mimo że trwałe spienianie w 100% zapobiega przebiciom opon, towarzyszą mu trzy poważne wady: Po pierwsze, ciężar. Masa przedniego koła (4.80/4.00-8) AS 940 Sherpa 4WD XL, średnica ok. 40 cm, szerokość ok. 10 cm, wzrasta o 7 kg podczas piankowania. Gdyby spienić wszystkie cztery opony maszyny, w tym duże tylne koła (20×10.00-8), dodatkowa masa maszyny wyniosłaby ok. 64 kg! Wraz z kierowcą może to przekroczyć maksymalną dopuszczalną masę całkowitą maszyny. Po drugie, wysoka cena. Spiankowanie przedniego koła AS Sherpa kosztuje około 70 € w specjalistycznej firmie. Po trzecie – późniejszy całkowity brak komfortu zawieszenia. Kierowca i maszyna będą stale narażeni na negatywne oddziaływania. Kierownica, łożyska osi i zawieszenie osi wkrótce się zużyją, podobnie jak krążki międzykręgowe kierowcy.

Po szeroko zakrojonych testach produktu chroniącego przed przebiciem Plattfuss-Stop” i solidnych referencjach armii amerykańskiej oraz brytyjskiej poczty królewskiej, firma AS-Motor zdecydowała się sprowadzić ten produkt i zastosować go w swojej profesjonalnej samojezdnej kosiarce bijakowej AS 1040 YAK 4WD. Według AS-Motor, profesjonalni klienci YAK są bez wyjątku bardzo zadowoleni. Dlatego Dział Obsługi Klienta AS-Motor zaleca wszystkim klientom, którzy mają problemy z przebiciami opon, stosowanie „Plattfuss-Stop”. W oponach bezdętkowych stała ochrona przed przebiciem może zwiększyć swój maksymalny efekt ochronny o ponad 95%. Przebicia są znacznie ograniczone również w oponach dętkowych, choć niestety nie w takim stopniu jak w oponach bezdętkowych. Korzystne może okazać się zastąpienie opon dętkowych oponami bezdętkowymi, a następnie konsekwentne stosowanie ochrony przed przebiciem. W przypadku opon dętkowych na felgach spawanych może być konieczna wymiana karkasu i zaworu. Jednak w przypadku poważnego uszkodzenia boku opony nawet dobry środek chroniący przed przebiciem jest bezsilny.

Stara pogłoska, że prewencyjne środki uszczelniające do opon sklejają wszystko razem podczas wymiany opon, nie jest już prawdą. Na przykład „Plattfuss-Stop” jest rozpuszczalny w wodzie, łatwo zmywalny, nietoksyczny, ma nieograniczony termin przydatności do użycia i ulega biodegradacji. Cena za litr według AS-Motor wynosi ok. 37,00 euro z VAT. Na stronie internetowej AS-Motor klient może znaleźć wyspecjalizowanych partnerów handlowych i ilości napełnienia. Dla AS 940 Sherpa 4WD, według producenta, wystarczą około 3 litry „Plattfuss-Stop”: 1 litr na każde tylne koło i 0,5 litra na każde przednie koło. AS-Motor wprowadza produkt wyłącznie do użytku w rolnictwie, a nie w samochodach, motocyklach itp.

Wniosek

Jednorazowa inwestycja w produkt chroniący przed przebiciem opony przy zakupie nowej kosiarki samojezdnej może się opłacić – pomyśl o swoim portfelu i własnych nerwach.

Jak działa uszczelniacz do opon AS-Motor Plattfuss-Stop?

1 Zatrzymanie

2 Jazda

3 Wnikanie ciał obcych

4 Efekt „Plattfuss-Stop”

5 Wprowadzenie ciała obcego

6 Efekt „Plattfuss-Stop” (z pozostałym ciałem obcym)