Przechowywanie zimowe: Jak zapobiec zacinaniu się silnika na wiosnę

Wiele elektronarzędzi z silnikami benzynowymi to pracownicy czysto sezonowi. Praca zaczyna się w marcu, lato to codzienny szczyt sezonu, a październik to początek corocznego zimowego odpoczynku. Wycofane z eksploatacji maszyny są wtedy idealnie świeżo umyte, wyczyszczone i zakonserwowane. Mimo tych wszystkich zabiegów często zdarza się, że na wiosnę silnik ma problemy z rozruchem lub irytująco się zacina – mimo że przed zimowym odpoczynkiem maszyna pracowała doskonale. Co jest winne? Roman Mühleck, menedżer produktu w AS-Motor, wie, na co należy zwrócić uwagę, jeśli chodzi o paliwo podczas przechowywania, aby zapewnić bezproblemowy rozruch na wiosnę.

Po przygotowaniu maszyny do hibernacji pierwszym pytaniem, jakie należy sobie zadać, jest to, gdzie i jak przechowywać ją przez zimę. Ekspert z firmy specjalizującej się w kosiarkach do wysokiej trawy zaleca miejsce przechowywania, które jest suche i niezbyt ciepłe. Ważne jest również, aby miejsce to było równe, tak aby maszyna mogła stać możliwie jak najbardziej poziomo. W przypadku urządzeń dwu- i trzykołowych należy zadbać o to, aby nie mogły się przewrócić, aby nie wyciekł z nich olej i paliwo.

Nasz ekspert: Roman Mühleck, menedżer produktu w AS-Motor

Przechowywać z pełnym bakiem

Idealnie byłoby, gdyby przed rozpoczęciem przechowywania bak był całkowicie napełniony, tak aby pozostało w nim jak najmniej powietrza, a tym samym wilgoci. W zależności od temperatury zewnętrznej, wilgoć z powietrza może skraplać się w wodę i osadzać w zbiorniku, co może mieć negatywny wpływ na rozruch silnika na wiosnę podczas pierwszego uruchomienia. Często jest to wina białej, lepkiej substancji w gaźniku i filtrze paliwa, która tworzy się w wyniku skraplania i odparowywania paliwa w miesiącach zimowych. Osad może być również spowodowany korozją.

Standardowe paliwa drogowe są zgodne z aktualnie obowiązującymi normami DIN EN 228 dla benzyny i DIN EN 590 dla oleju napędowego. W idealnych warunkach są one przeznaczone do typowego przechowywania w zbiorniku na stacji paliw przez okres od trzech do sześciu miesięcy. Przy średnim okresie zimowania wynoszącym około pięciu miesięcy i silnych wahaniach temperatury w hangarze na sprzęt, ten minimalny okres przydatności do użycia jest szybko przekraczany.

Dzięki swojemu wieloletniemu doświadczeniu Roman Mühleck wie, że problemy z rozruchem na wiosnę występują szczególnie często przy stosowaniu standardowego paliwa E10. Powodem tego jest zwiększona zawartość etanolu w tym rodzaju paliwa w połączeniu z nienajlepszymi warunkami przechowywania i długim czasem zalegania w zbiorniku. Ponieważ etanol jest hydrofilowy, tzn. lubi wodę, E10 lepiej wchłania wilgoć z powietrza, a zawartość wody w paliwie wzrasta. W przypadku regularnej eksploatacji w lecie odgrywa to niewielką rolę, ale podczas ferii zimowych paliwo to jest odpowiednie tylko w ograniczonym zakresie. Zasadniczo należy z wyprzedzeniem sprawdzić, czy producent silnika ogólnie zatwierdził stosowanie paliwa E10.

Miejsce przechowywania zimowego odpoczynku powinno być suche i niezbyt ciepłe.

Właściwe paliwo

Aby dobrze rozpocząć sezon bez zacinania się, ekspert AS-Motor zaleca następujące paliwa do ostatniego tankowania przed zimową przerwą:

  • Benzyna do urządzeń (benzyna alkilatowa): Benzyna do urządzeń to specjalne paliwo, które ze względu na swój skład chemiczny jest szczególnie stabilne na utlenianie, czyli stabilne na starzenie. Paliwo to jest stosowane przez różnych producentów silników i pojazdów jako paliwo do pierwszego tankowania, aby zniwelować ewentualne dłuższe okresy przechowywania, które mogą wystąpić przed pierwszym uruchomieniem pojazdu przez użytkownika końcowego.
  • Paliwo premium (np. 99-102 oktany) od markowych producentów: Paliwa te są wyposażone w specjalne dodatki uszlachetniające, które jednocześnie oczyszczają i chronią silnik. Zapewnia to lepsze osiągi w porównaniu z paliwami standardowymi. Wielu użytkowników twierdzi, że nie ma problemów z rozruchem podczas ponownego uruchamiania pojazdów sezonowych, takich jak kosiarki mulczujące.
  • Standardowe paliwa E5 markowych producentów są często wyposażone w technologię dodatków uszlachetniających. Również w tym przypadku zapewniona jest ochrona układu paliwowego. Dlatego w idealnych warunkach przechowywania paliwo to nadaje się również na okres przerwy zimowej.

Właściwe paliwo do ostatniego tankowania przed przerwą zimową jest jednym z czynników decydujących o dobrym rozpoczęciu nowego sezonu.

Wymiana oleju przed zimowym odpoczynkiem

Wspomniane właściwości paliwa dotyczą również mieszanek dla silników dwusuwowych, które są z nich mieszane. Wiele przypadków zatarcia tłoków w silnikach dwusuwowych zdarza się podczas pierwszego użycia na wiosnę z powodu starych, zdemiksowanych mieszanek olejowo-paliwowych. Proszę zawsze stosować do mieszanki w pełni syntetyczne oleje 2T lub gotowe mieszanki alkaliczne 2T” – apeluje ekspert. Przestarzałe, mineralne oleje 2T mają już swoje lata.

Aby w pełni wykorzystać zalety zalecanych paliw podczas przechowywania pojazdu w warunkach zimowych, ostatnie tankowanie należy przeprowadzić przy pustym zbiorniku i całkowicie napełnionym. Ponieważ zużyty olej zawiera kwasowe pozostałości po starzeniu, które w okresie eksploatacji mogą prowadzić do powstawania osadów lub korozji, zaleca się wymianę oleju przed przerwą zimową. Następnie należy ponownie uruchomić silnik, aby olej osiągnął temperaturę roboczą. Powoduje to aktywację dodatków ochronnych i silnik można wyłączyć na okres zimowy. Wymiana oleju na wiosnę nie jest już wtedy konieczna.